سقوط رشد اقتصادی جهان

گروه بین‌الملل - سازمان ملل در گزارش اقتصادی شش ماهه خود از کاهش شدید رشد اقتصادی جهان در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

سازمان ملل با اشاره به این که اقتصاد جهان هنوز در حاشیه تهدید به سر می‌برد، پیش‌بینی خود را از میانگین رشد اقتصادی جهان در شش ماه نخست امسال ۸/۱درصد عنوان کرد. این در حالی است که این رقم در سال گذشته و در مدت مشابه ۸/۳درصد بوده است.

به گزارش سازمان ملل، کند شدن رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ به حدی است که شرایط اقتصادی جهان را در سال آینده نیز متاثر از خود خواهد کرد.این سازمان پیش‌بینی خود را از رشد شش ماهه سال ۲۰۰۹ میلادی ۱/۲درصد عنوان کرده است. اگرچه کاهش رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته عامل مهمی در کاهش رشد اقتصادی جهان بوده است، اما وضعیت به گونه‌ای است که کشورهای در حال توسعه نیز از این بحران اقتصادی جهانی در امان نمانده‌اند.

میانگین رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور که در نیمه اول سال ۲۰۰۷ میلادی ۳/۷درصد بوده امسال به ۵درصد رسیده است.با این وجود سازمان ملل اعلام کرده است که احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصادی جهان در نیمه اول امسال وجود دارد.

این مساله به تحرک اقتصادی ایالات متحده تا ابتدای جولای بستگی دارد. در صورتی که بحران‌های اقتصادی ایالات متحده ادامه پیدا کنند، این ریسک وجود دارد که رشد اقتصادی شش ماه اول امسال به ۸/۰درصد برسد.

سازمان ملل بدترین پیش‌بینی را در خصوص اقتصاد ایالات متحده ارائه داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان ملل اعلام کرده است که رشد اقتصادی ایالات متحده امسال به منفی ۲درصد خواهد رسید. در حالی که این رقم در سال گذشته ۲/۲درصد بوده است. بنابراین گزارش سرچشمه سقوط رشد اقتصادی جهان بحران اقتصادی در ایالات متحده و دیگر کشورهای صنعتی جهان است.

بحران بخش‌های مالی و اعتبارات، مهم‌ترین عامل کاسته شدن از رشد اقتصادی آمریکا و به تبع آن جهان است.

تحلیل‌گران و اقتصاددانان سازمان ملل عنوان کردند که تعمیق بحران مالی در اقتصادهای بزرگ دنیا تحت تاثیر بحران وام مسکن آمریکا، کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان، عدم توازن جهانی و نیز افزایش بهای نفت و کالاهای اساسی از مهم‌ترین خطرات پیش روی رشد اقتصادی هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه است.

سازمان ملل در بخش دیگری از گزارش خود از نرخ تورم بالا به عنوان یک ریسک اقتصادی در جهان یاد کرد.این سازمان با پیش‌بینی نرخ ۷/۳درصد برای تورم جهانی در سال ۲۰۰۸ از افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و بالا رفتن قیمت مواد غذایی به عنوان عوامل مهم‌ افزایش نرخ تورم یاد کرد.