سران چین و ژاپن دیدار کردند

خبرگزاری مهر- نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با رییس‌جمهوری چین، خواستار توجه پکن به نگرانی‌های جهانی درباره موضوع تبت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یاسو فوکودا پس از پایان دیدار خود با هو جین تائو به خبرنگاران گفت: در دیدار با رییس‌جمهوری چین اعلام کردم که ژاپن از تصمیم وی برای آغاز مذاکرات با جدایی طلبان تبت استقبال می‌کند و این مذاکرات می‌تواند به عنوان اولین گام از برگزاری گفت‌وگوهای پردامنه که تمام موارد را در بر بگیرد، به شمار آید. نخست‌وزیر ژاپن افزود: در این دیدار از هو جین تائو خواستم تا در جهت کاهش نگرانی‌های جهانی درباره تحولات تبت، گام بردارد و مذاکرات خود را با نمایندگان دالایی لاما ادامه دهد.

فوکودا در ادامه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان چین و جدایی‌طلبان تبت با نتیجه‌ای مثبت به پایان برسد.

هوجین تائو، روز سه‌شنبه به منظور انجام دیداری چهار روزه وارد توکیو شده است. این اولین سفر یک رییس‌جمهور چین به ژاپن در

۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

این سفر در حالی انجام می‌شود که چین و ژاپن از گذشته دور با یکدیگر اختلاف دارند و در سال‌های اخیر رشد چشمگیر اقتصاد چین تبدیل به بهانه ای برای رقابت بیشتر پکن و توکیو شد.

علاوه بر مساله اقتصادی، افزایش توان نظامی‌ چین در سال‌های اخیر نیز سبب هراس ژاپن شده و توکیو نیز همانند واشنگتن خواهان شفاف‌سازی پکن در برنامه‌های نظامی‌خود است.

کارشناسان، سفر جین تائو به ژاپن را سرآغاز فصلی جدید در روابط پکن- توکیو دانسته و بهبود روابط میان این دو همسایه قوی را پیش‌بینی می‌کنند.

سفر رییس‌جمهوری چین به ژاپن از اهمیت ویژه ای برای توکیو برخوردار است؛ اهمیت این موضوع برای توکیو به حدی است که «آکی هیتو» امپراتور ژاپن که به ندرت در محافل عمومی‌ ظاهر می‌شود، قصد دارد در زمان حضور هو جین تائو در ژاپن، با وی دیدار کند.