گروه بین‌الملل - افزایش ارزش سهام کمپانی‌های انرژی در اثر ترقی قیمت نفت و نیز احتمال از سرگیری مذاکرات مایکروسافت و یاهو از عواملی بود که سبب رونق وال‌استریت در روز سه‌شنبه شد. به گزارش آسوشیتدپرس، وال‌استریت صبح را با خبر بد ضرر بیش از انتظار بانک سوئیس آغاز کرد. بانک سوئیس گزارش داد که در سه ماه اول سال، حدود ۱۱میلیارد دلار ضرر داده است و به منظور جبران ضرر و احیای موسسه آنها قرار است حدود ۷درصد نیروی کار را در این بانک کاهش دهند. خبر ضرر موسسات مالی دیگر خبر تازه‌ای برای بازار به شمار نمی‌رود؛ اما اعلام تعدیل ۷درصد نیروی کار که سخت نیازمند اخباری درباره افزایش تعداد مشاغل است، خبر ناامیدکننده‌ای برای بازار به شمار می‌رود.

اما جریان بازار پس از سخنان مقامات موسسه فانی، موسسه وام‌دهنده در بخش مسکن، ضمن انتشار گزارش ضرر فراتر از انتظار در سه ماه اول سال، اعلام کرد که قصد دارند، ۶میلیارد دلار سرمایه موسسه را به منظور اعطای وام به متقاضیان خرید مسکن افزایش دهند. این اظهارنظر که چشم‌اندازی از احیای بخش مسکن را در آمریکا زنده می‌کرد، سبب احیای جریان بازار شد که خبر احتمال

از سر گیری مذاکرات میان دو غول تکنولوژی را شنیده بود.

یاهو اول هفته مبلغ پیشنهادی مایکروسافت را نپذیرفت و مایکروسافت هم از خرید انصراف داده بود؛ اما به نظر می‌رسد که بار دیگر مذاکرات این دو کمپانی برای ادغام آغاز شده است که خود به تقویت شاخص سهام نزدک انجامید که در روزهای اخیر از نتایج مذاکرات متضرر شده بود.

شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۵۱واحد یا ۴۰/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۰۲۱ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز هم ضرر دوشبه را جبران کرد و ۱۱واحد یا ۷۷/۰درصد را به دست آورد و به واحد ۱۴۱۸ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۹ واحد یا ۷۸/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۲۴۸۳ رسید. وال‌استریت وقتی زنگ‌های تعطیلی روز سه‌شنبه به صدا درآمد، اخبار بهتری دریافت کرد. کمپانی والت دیزنی گزارش درآمد خود را در سه ماه اول سال منتشر کرد که دومین فصل پیاپی سود و فراتر از انتظار بود.

اما در ژاپن بازار سهام توکیو روز چهارشنبه در اثر تضعیف ارزش ین در مقابل دلار و رشد خوش‌بینی‌ها درباره احیای اقتصاد ایالات‌متحده که بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن به شمار می‌رود، روز خوبی را پس از یک روز تعطیلی آغاز کرد. رونق روز سه‌شنبه وال‌استریت تاثیر زیادی بر بازار سهام توکیو بر جای گذاشت. شاخص سهام نیکی روز چهارشنبه ۵۳واحد یا ۳۸/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۴۱۰۲ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۶واحد یا ۱۵/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۹۳ رسید. در اروپا اما بازارها وضعیت خوبی نداشتند، شاخص FTSE لندن که روز دوشنبه را تعطیل بود، روز شنبه هم نوسان خاصی را تجربه نکرد. داکس آلمان ۵۰/۰درصد از دست داد و CAC-۴۰ فرانسه ۴۴/۰درصد به دست آورد. در بازار معاملات ارزی روز چهارشنبه ارزش دلار در مقابل ین و یورو تقویت شد. روز چهارشنبه هر دلار به ازای ۷۸/۱۰۴ین معامله شد. نرخ براری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۵۴۹۰/۱دلار بود. قیمت نفت روز سه‌شنبه در نیویورک ۸۷/۱دلار افزایش یافت و به این ترتیب قیمت هر بشکه نفت به ۸۴/۱۲۱دلار برای هر بشکه رسید. قیمت نفت سرانجام در این هفته از ۱۲۰دلار گذشت و بیم از افزایش هزینه مصرف‌کنندگان و تورم را افزایش داد.