اوباما به کاخ سفید نزدیک‌تر شد

پیروزی اوباما بر حریف سمج در کارولینای شمالی

گروه بین‌الملل - باراک حسین اوباما انتخابات مقدماتی کارولینای شمالی را با اختلاف ۱۵درصد از حریف خود هیلاری کلینتون برد و خود را یک گام به انتخابات نوامبر نزدیک‌تر کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس انتخابات مقدماتی در دو ایالت بزرگ کارولینای شمالی و ایندیانا روز سه‌شنبه برگزار شد و در پایان باراک اوباما توانست با بردی قاطعانه از حریف سمج خود پیش افتد، اما انتخابات ایندیانا را با اختلاف اندک دو درصد به وی واگذار کند. باراک اوباما در کارولینای شمالی که ۴۰درصد جمعیت آن را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند، ۵۶درصد آرا را به دست آورد و خانم کلینتون ۴۲درصد، در ایندیانا باراک اوباما ۴۹درصد و خانم هیلاری کلینتون با ۵۱درصد برنده انتخابات در ایندیانا نام گرفت. به این ترتیب در مجموع سناتور باراک اوباما ۱۸۳۶ رای و هیلاری کلینتون ۱۶۸۱ رای تاکنون کسب کرده‌اند.

برد ایالت کارولینای شمالی برای باراک اوباما که دو هفته سخت را پشت سر گذاشته بود، به منزله تجدید قوا و احیای اعتماد به‌نفس وی به شمار می‌رود. وی دو هفته اخیر را به دفاع از خود پس از سخنان تند جرمیاه رایت گذراند. وی پس از پیروزی در کارولینای شمالی گفت: این پیروزی، پیروزی علیه سیاست «انشعاب و تقسیم» است. هیلاری کلینتون سعی کرده است با تاکید‌بر «اولین کاندیدای سیاهپوست» رای سفیدپوستان را برای خود تضمین کند. بنابراین کسب بیش از ۵۶درصد آرا در کارولینای شمالی که فقط ۴۰درصد مردم آن را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند، نشان می‌دهد که باراک اوباما توانسته است بخشی از آرای سفیدپوستان را هم کسب کند که عمدتا تحصیل‌کردگان، دانشجویان و جوانان را تشکیل می‌دهند.خانم کلینتون که پس از تلخی باخت سنگین در کارولینای شمالی، دل به برد در ایندیانا خوش کرده است، خطاب به هواداران خود گفت: برد در ایندیانا راهی مستقیم به سوی کاخ سفید است. غرب ایندیانا منزلگاه تعداد زیادی کارگران یقه آبی است که در انتخابات اخیر نشان داده‌اند که از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند. باراک اوباما در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا در به دست آوردن رای کارگران یقه آبی مشکل دارد، گفت: واقعا این طور نیست و این انتخابات مانند یک سبد مخلوط است و در بعضی جاها مانند آیوا و یا ویسکا نستین من توانستم رای آنها را به دست آورم.

اما چیزی که نباید فراموش کرد این است که مردم خیلی با نام کلینتون آشنا هستند در واقع نام کلینتون که خاطره ریاست‌جمهوری پرزیدنت کلینتون را به خاطر مردم می‌آورد مانند یک مارک تجاری عمل می‌کند و نمی‌توان آن را دست کم گرفت.پس از انتخابات اخیر مقدماتی و فاصله ۱۵۰ هیات نمایندگی اوباما از رقیب خود، بسیاری از تحلیل‌گران پیروزی نهایی اوباما را محتمل می‌دانند.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هیات نمایندگی دیگر از ایالت‌های ویرجینیای غربی، کنتاکی، پورتو ریکو، داکوتای جنوبی و مونتانا باقی مانده است که اگر اوباما بتواند نیمی از آنها را کسب کند همچنان پیشتازی را با هیلاری کلینتون حفظ خواهد کرد. تحلیل‌گران و خبرنگاران که از نزدیک این مبارزات انتخاباتی را تعقیب می‌کنند، معتقدند که به نظر می‌رسد اوباما کاملا بر انتخابات پاییز که انتخابات دور نهایی ریاست‌جمهوری است، تمرکز کرده است.با احتساب ۲۰۰ هیات نمایندگی باقیمانده هم کاندیداها نمی‌توانند حد نصاب لازم یعنی «۲۰۲۵» هیات نمایندگی را برای ورود به دور دوم کسب کند و بنابراین همه چیز به هیات‌های نمایندگی سوپر بستگی دارد که تاکنون ۲۰۰ نفر آنها هنوز رای نداده‌اند. هیلاری کلینتون بسیار امیدوار است که بتواند اعضای حزب را به حمایت از خود متقاعد کند و بتواند اوباما را در این مرحله شکست دهد.

برد هیلاری کلینتون در ایالت‌های بزرگ مانند کالیفرنیا، اوهایو و پنسیلوانیا از نقاط قوت وی به شمار می‌رود و به معنای آن است که وی می‌تواند رقیب جمهوری‌خواه خود را در این ایالت‌ها شکست دهد.

با این همه اعضای حزب به تعداد هیات‌های نمایندگی دو کاندیدا نگاه می‌کنند و به راحتی نمی‌توانند بر انتخاب مردم چشم بپوشند گواینکه اوباما در هفته‌های اخیر توانسته حمایت بسیاری از اعضای حزب را جلب کند و فاصله خود را در هیات‌های نمایندگی سوپر با خانم کلینتون کم کند.