دنیای اقتصاد- دیمیتری مدودف ظهر دیروز به وقت مسکو قدرت را از ولادیمیر پوتین تحویل گرفت و به عنوان رییس‌جمهور روسیه سوگند یاد کرد. مدودف ۴۲ ساله سومین رییس‌جمهور روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ تاکنون است. رییس‌جمهوری جدید روسیه سوگند خورد

پوتین کلید کرملین را تحویل داد

گروه بین‌الملل- دیمیتری مدودف ظهر دیروز به وقت مسکو قدرت را از ولادیمیر پوتین تحویل گرفت و به عنوان رییس‌جمهوری روسیه سوگند یاد کرد. مدودف ۴۲ ساله که در انتخابات ماه مارس به پیروزی رسیده بود،سومین رییس‌جمهوری روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ تاکنون است.

ولادیمیر پوتین که در زمان انتخابات حمایت گسترده و همه‌جانبه‌ای را از دیمیتری مدودف انجام داده بود، دیروز برای آخرین بار در قامت مرد شماره یک روسیه وارد کاخ کرملین شد و در مراسم تحلیف مدودف شرکت کرد. پوتین در شرایطی قدرت را تحویل جانشین خود داد که انبوهی از مشکلات حل نشده در داخل و خارج از کشور را برای او به میراث گذاشت. در داخل روسیه مسائلی همچون آزادی بیان، حقوق بشر و آزادی‌های شخصی مورد مناقشه است و در عرصه بین‌المللی نیز روابط ایالات متحده و روسیه به تیره‌ترین وضعیت از زمان پایان جنگ سرد به این سو درآمده است.

این وضعیت روزهای دشواری را برای دیمیتری مدودف که وعده داده است روسیه‌ای بهتر را رقم خواهد زد، در پیش دارد. روابط روسیه و ایالات متحده در چند جبهه تیره شده است. طرح آمریکا برای استقرار سیستم دفاع سپر موشکی در اروپای شرقی، مساله استقلال کوزوو و تلاش آمریکا برای به عضویت درآوردن جمهوری‌های جدا شده از شوروی در سازمان آتلانتیک شمالی مهم‌ترین موارد اختلاف بین دو طرف است. از سوی دیگر چند بار قطع گاز صادراتی روسیه به روی اوکراین و اروپا، این کشور را برای اتحادیه اروپا به یک همسایه و شریک تجاری غیرقابل اعتماد تبدیل کرده است که از گاز خود به عنوان یک اسلحه سیاسی استفاده می‌کند. در بخش اقتصادی نیز ولادیمیر پوتین در طول هشت سال گذشته روسیه را به یک کشور متکی به درآمدهای حاصل از انرژی تبدیل کرده است.

اکنون ۳۰درصد درآمدهای دولت حاصل از صادرات نفت و گاز است. در صورت کاهش قیمت نفت خام این مساله نیز به یکی از چالش‌های مدودف تبدیل خواهد شد. اما مهم‌ترین چالش‌ رییس‌جمهوری جدید روسیه بحران مرد شماره یک خواهد بود.

بسیاری از تحلیل‌گران عقیده دارند که ولادیمیر پوتین به همراه خود قدرت را نیز از کاخ کرملین خارج خواهد کرد.

از هم‌اکنون پست نخست‌وزیری روسیه برای پوتین رزرو شده است. ساختار قدرتمندی که پوتین در راس آن قرار دارد، در طول هشت سال گذشته روسیه را اداره کرده است. تقریبا تمام شهرداران شهرهای مهم و روسای قطب‌های اقتصادی روسیه از متحدان نزدیک پوتین هستند و بعید به نظر می‌رسد که برخلاف نظر او کاری انجام داده و تن به رهبری دیمیتری مدودف بدهند. از این رو پیش‌بینی می‌شود که مدودف اولین‌ رییس‌جمهوری تک‌دوره‌ای روسیه باشد.