گروه بین‌الملل - هوجین تائو رییس‌جمهوری چین در اولین سفر رسمی یک مقام چینی پس از یک دهه، دیروز برای دیداری چهار روزه وارد ژاپن شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، قرار است وی درباره تجارت، مسائل امنیتی و اختلاف بر سر میدان‌های گاز در دریا با همتای ژاپنی خود یاسوئو فوکودا گفت‌وگو کند و با یکدیگر پینگ‌پنگ بازی کنند. هو در فرودگاه پکن به خبرنگاران گفت:‌ او امیدوار است این سفر دوستی گرم و صمیمانه‌ای میان دو همسایه ایجاد کند.

چین روابط در سطح سران میان دو کشور را بین سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۱ در دوره نخست وزیری جونیچپرو کوایزومی پس از آن که وی مکررا از یک معبد دوران جنگ دیدار کرد را قطع کرد.

اما فوکودا از زمان نخست وزیری خود سعی کرده است بر دشمنی و خصومت میان دو کشور همسایه دامن نزند واز این رو از دیدار از این معبد تاکنون خودداری کرده است و اعلام کرده است که ژاپن باید درباره گذشته متواضع باشد.

دیدار چهار روزه هوجین تائو از ژاپن طولانی‌ترین دیداری است که وی از یک کشور به عمل می‌آورد و نشان‌دهنده اهمیت بهبود روابط این دو کشور همسایه در آسیای جنوب شرقی برای یکدیگر است.

بنابر گزارش شینهوا خبرگزاری رسمی چین، رییس‌جمهور چین قبل از سفر به ژاپن گفت: من مشتاقانه منتظر ملاقات دوست قدیمی ژاپنی خودم هستم و می‌خواهم دوستی جدیدی در این سفر شکل دهم.

همچنین کریس هوگ خبرنگار بی‌بی‌سی در توکیو می‌گوید: در هر دو کشور تمایل زیادی برای برقراری روابط میان دو همسایه وجود دارد.

چین تمایل به افزایش سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها در تکنولوژی برای توسعه اقتصاد خود دارد در حالی که ژاپن هم علاقه‌مند هست تا کالاها و خدمات خود را در بازار بزرگ چین بفروشد، به ویژه اکنون که تقاضا در ایالات متحده از رونق افتاده است. چین در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن به شمار می‌رود و جای آمریکا را گرفته است. سال گذشته ارزش مبادلات تجاری دوجانبه میان دو کشور ۱۲درصد افزایش یافت و به ۶/۲۳۶میلیارد دلار رسید. فوکودا، نخست وزیر ژاپن در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت، من امیدوارم که بتوانیم گفت‌وگوهای صریح و واقع‌‌بینانه درباره اینکه چگونه دو کشور می‌توانند در عرصه‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند، داشته باشیم و صرفا به روابط دوجانبه میان ما محدود نباشد بلکه صلح و امنیت منطقه را هم دربرگیرد.

نخست‌وزیر ژاپن همچنین اظهار امیدواری کرد که بتواند جایگزینی برای لینگ‌لینگ پاندای ۲۲ ساله که هفته گذشته به دلیل حمله قلبی در باغ‌وحش درگذشت، پیدا کند. وی گفت من شنیدم که یکی از دلایل اصلی که مردم به باغ وحش می‌رفتند، این پاندا بود و من امیدوارم که بتوانیم، یک پاندای دیگر جایگزین وی کنیم. با این همه تحلیل‌گران معتقدند، هنوز اختلافات زیادی میان دو کشور وجود دارد که مهم‌ترین آن میادین گاز در دریا است که هر دو کشور ادعای حاکمیت بر آن دارند. تبت موضوع دیگری است که می‌تواند در گفت‌وگوهای دوجانبه مشکل ایجاد کند. آقای هو قبل از ترک پکن گفت: خیلی طبیعی خواهد بود که هر یک از طرفین دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند، اما آنچه بسیار مهم است این است که دو طرف مباحث و گفت‌وگو را صریح و با حسن نیت مدیریت کنند و اراده‌ای برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها وجود داشته باشد.