ایسنا- با وجود هشدار رییس جمهوری بولیوی مبنی بر غیرقانونی بودن نتایج رفراندوم خودمختاری، مردم سانتاکروز، ثروتمند‌ترین استان این کشور، نتایج رفراندوم محلی در تایید خودمختاری را جشن گرفتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که هزاران تن در میدان اصلی شهر سانتاکروز جمع شده بودند تا پیروزی خود را جشن گرفته و پرچم سبز و سفید این استان را به اهتزاز درآورند، اوو مورالس، رییس جمهوری بولیوی با حضور در تلویزیون به فرماندار اپوزیسیون و شهروندان این استان گفت که به نتایج این رفراندوم اهمیتی نمی‌دهد.

درگیری‌های هنگام برگزاری رفراندوم میان شبه نظامیان مخالف و موافق خودمختاری حداقل ۲۰ مجروح بر جای گذاشت.

روسای ارتش بولیوی گفته‌اند که خودمختاری این استان را تهدیدی علیه تمامیت ارضی بولیوی می‌دانند. انتظار می‌رود این بحران ماه آینده با برگزاری رفراندوم‌های مشابه در سه استان دیگر بولیوی واقع در شرق این کشور که به دست اپوزیسیون اداره می‌شوند، تشدید شود. دو استان از ۱۹ استان دیگر بولیوی نیز در حال بررسی برگزاری چنین رفراندومی هستند.

بر اساس نتایج این رفراندوم ۸۵درصد از رای دهندگان به طرحی برای تصویب قوانین خودمختاری این استان که باعث کنترل آنها بر سرزمین خود و دارا بودن حق ایجاد نیروهای امنیتی خواهد شد، رای مثبت دادند.

مورالس سرگرم بازنویسی قانون اساسی برای تجدید نظر در توزیع درآمدهای گازی و ارضی این کشور به نفع اکثریت بومی کشور است.

مورالس خطاب به مردم سانتاکروز گفت: این رای غیر قانونی و مخالف قانون اساسی، هیچ موفقیتی نداشته است. موفقیتی که برخی افراد مشخص آرزوی آن را داشتند.

وی این رفراندوم را یک شکست کامل خواند و تاکید کرد: رای‌های ممتنع زیاد همراه با رای‌های منفی مشروعیت این رفراندوم را زیر سوال برده‌است. متاسفانه این رای‌گیری استان سانتاکروز را تقسیم کرد. مورالس افزود: لازمه‌ اعطای خودمختاری به یک استان بازنویسی قانون اساسی است. من مایلم با فرمانداران اپوزیسیون این استان در این باره گفت‌وگو کنم.

این در حالی است که روبن کوستاس، فرماندار استان سانتاکروز تاکید کرد: دموکراسی پیروز شده است. وی همچنین با اعلام تمایل برای گفت‌وگو با مورالس تاکید کرد: در مورد قوانین خودمختاری این استان می‌توان مناظره کرد. گفت‌وگوهای پیشین مورالس از حامیان سوسیالیسم کوبا و ونزوئلا با فرمانداران اپوزیسیون که نماینده رای دهندگان محافظه‌کار و عموما بومی بولیوی هستند بدون نتیجه به شکست انجامیده است.