گروه بین‌‌الملل- یک روزنامه اماراتی به نقل از منابع غیر رسمی از تصمیم محمود عباس (ابومازن) مبنی بر کناره‌گیری پیش از موعد از پست ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی خبر داد. به نوشته این روزنامه ابومازن پس از آنکه به این باور رسیده است که مذاکره با اسرائیل نتیجه‌ای ندارد و این رژیم گامی در راستای صلح واقعی بر نمی‌دارد، تصمیم به استعفا گرفته است. بنابراین گزارش ابومازن به نزدیکان خود اعلام کرده است که قصد ندارد دوره قانونی ریاست در تشکیلات خودگردان فلسطین را به پایان ببرد. دوره قانونی ریاست ابومازن در پایان سال ۲۰۰۹ خاتمه پیدا می‌کند. این منابع افزودند در صورتی که ابومازن بنا بر مصالحی از کناره‌گیری زودهنگام صرف نظر کند، به طور حتم در پایان سال ۲۰۰۹ میلادی برای انتخابات مجدد ریاست تشکیلات خودگردان کاندیدا نخواهد شد.

ابومازن هم‌اکنون در حال انجام دور جدیدی از گفت‌وگوهای موسوم به صلح با اسرائیل و ایالات متحده است، اما شهرک‌سازی‌های دوباره اسرائیل در قدس شرقی موجب شده است تا عملا گفت‌وگوهای صلح هیچ دستاوردی نداشته باشد.

منابع مذکور در عین حال این‌گونه اظهار داشتند که ابومازن پیش از اجرای برنامه خود (استعفا) در نظر دارد تا اوضاع داخلی جنبش فتح را از طریق برپایی ششمین کنفرانس سالانه این جنبش ساماندهی کند و همچنین اوضاع داخلی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را با برگزاری دور جدید شورای ملی که در آن انتخاب کمیته جدید اجرایی سازمان آزادیبخش محقق می‌شود،‌ سر و سامان بدهد.