گروه بین‌الملل - براساس تازه‌ترین تحقیقات موسسه بین‌المللی شفافیت، اکسون موبیل بزرگ‌ترین کمپانی نفتی در جهان، غیرشفاف‌ترین شرکت چندملیتی به لحاظ درآمد و فعالیت اقتصادی است. به گزارش بی‌بی‌سی، موسسه بین‌المللی شفافیت، ارزیابی خود را از وضعیت ۴۲کمپانی فعال در عرصه نفت‌و‌گاز در موارد مختلف از قبیل دستمزدها منتشر کرد. در این گزارش اکسون موبیل توانست رتبه نخست را در عملکرد غیرشفاف به خود اختصاص دهد. پس از اکسون، کمپانی سینوک چین و لوک اویل روسیه قرار دارند. هدف موسسه بین‌المللی شفافیت مبارزه با فساد است. این موسسه شبکه‌ای جهانی با حوزه فعالیتی در حدود ۹۰کشور جهان است. این موسسه در گزارش خود آورده است که فقدان شفافیت می‌تواند فساد ایجاد کند و به فقرا آسیب برساند.

اکسون موبیل در پاسخ به این گزارش گفته است که این کمپانی به رفتار اخلاقی و صداقت متعهد است و مخالف فساد است. مقامات این شرکت چندملیتی اعلام کردند که آنها همراه با دیگر اعضای موسسه بین‌المللی تولیدکنندگان نفت و گاز با شیوه ارزیابی و متدولوژی موسسه شفافیت موافقت ندارند.

کمپانی بریتیش پترولیوم، بزرگ‌ترین کمپانی بریتانیایی، رتبه متوسط را از حیث شفافیت درآمد کسب کرده است. کمپانی شل، دیگر کمپانی انگلیسی همراه با کمپانی پتروبراز برزیلی رتبه‌هایی عالی در این ارزیابی کسب کردند. لابل، رییس موسسه بین‌المللی شفافیت، گفت: تناقض تراژیک در این تحقیقات به آن رسیده‌ایم این است که بسیاری از کشورهایی که منابع درآمدی غنی مانند نفت‌و‌گاز دارند، به دلیل فقدان آمار و اطلاعات صحیح از درآمد حاصل از نفت‌و‌گاز و اینکه چگونه این درآمد مدیریت می‌شود، فقیر مانده‌‌اند. به همین دلیل است که این موسسه کمپانی‌های بزرگ نفتی را موظف کرده است که قراردادهای خود را شفاف اعلام کنند که مردم این کشورها از میزان درآمد دولت حاصل از این منابع بدانند و نیز این دولت‌ها مکلف باشند میزان و چگونگی هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری خود را برای مردم توضیح دهند.

این گزارش ارزیابی براساس داده‌ها و آماری تهیه و تنظیم شده است که این کمپانی‌ها در سایت‌های الکترونیکی، گزارش‌های سالانه و اسناد دولتی منتشر کرده‌اند.