گروه بین‌الملل- معترضان جمعه شب در مونترال قابلمه در دست به خیابان‌ها ریختند. ضربات با هماهنگی بر قابلمه‌ها نواخته می‌شود. صدای برخاسته از این کنسرت صدای اعتراض است، اعتراض به دولت کبک. نیروهای امنیتی برآن بودند تا تنش‌ها را که پنج شنبه شب به اوج خود رسیده بود فرونشانند. دستگیری ده‌ها تن از معترضان و جریمه های سنگین، زد و خورد و درگیری‌های بین پلیس و تظاهرات‌کنندگان طی نزدیک به یکصد روز عنوان خبری روزنامه‌های کبک را تشکیل داده بود. حال و هوا به گونه‌ای یادآور جنبش‌ها و قیام‌های مردمی بهار عرب است. اما دشوار می‌توان گفت فرجام این اعتراضات چه خواهد بود.

همه چیز از نوامبر سال ۲۰۱۱ آغاز شد. زمانی که دولت کبک تصمیم به افزایش ۷۵ درصدی شهریه دانشگاه‌ها گرفت. به این ترتیب، دانشجویان سالانه ۳۰۰۰ دلار به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت خواهند کرد. در حالیکه شهریه دانشگاه‌ها هم اکنون ۱۸۰۰ دلار است.

در واکنش به این تصمیم، دانشجویان در ماه فوریه دست به اعتصاب زدند و از آن زمان جنبش اعتراضی ادامه دارد تا پارلمان و ژان شارست، نخست وزیر ایالت کبک را وادار به عقب نشینی کند. در این بین، تصمیم گیری ۱۸ مه آتش خشم معترضان را شعله‌ور‌تر ساخت. پارلمان کبک برای مهار خشم معترضان و بازگرداندن آرامش و نظم و امنیت، قانونی را تصویب کرد که برگزارکنندگان تجمعاتی با بیش از ۵۰ نفر را ملزم می‌کند که هشت ساعت قبل برنامه، مکان، زمان و مسیر خود را اعلام کنند. در غیر این صورت با مجازات سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

با این قانون جنبش اعتراضی شدت بیشتری پیدا کرد و آشکارا نخست وزیر و این قانون را مورد حمله قرار داد. اگر نیمی از مردم با افزایش شهریه‌های دانشگاه موافق باشد، بیشتر آن‌ها مخالف این قانون بحث برانگیزند و نسبت به آن انتقاد دارند. یکی از تظاهرات‌کنندگان چنین گفت: «ما همیشه با آرامش پیش می‌رویم ولی حالا دیگر به آخر خط رسیدم و راه دیگری باقی نمانده است.»

نظام نئولیبرالی در ایالتی با پیشینه چپ نسبت به سایر ایالت‌های کانادا توسط نخست وزیری اداره می‌شود که از ۹ سال گذشته تا کنون بر سر کار است.

نگرانی مردم کبک از همه گیر شدن نظام نئولیبرالی ایالات متحده آمریکا است. آنچه که در سخنان آن ماری دوسالت، گوینده معروف رادیو و تلویزیون کانادا به خوبی پیدا است. او می‌گوید: «خواست و تمایل در دستیابی به جامعه‌ای مبتنی بر برابری بین ثروتمند و فقیر و برخورداری از خدمات سلامت و بهداشت عمومی ویژگی اصلی ما است.»

معترضان یا دولت؟ کدام‌یک عقب نشینی خواهند کرد؟ هنوز هیچ چیز مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید.