گروه بین‌الملل- سازمان‌های امدادی می‌گویند یمن در آستانه یک بحران غذایی با عواقبی فاجعه‌بار قرار دارد و تقریبا نیمی از جمعیت این کشور دچار سوء تغذیه هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، گروهی مرکب از هفت سازمان بین‌المللی کمک‌رسانی از جامعه جهانی خواسته‌اند تا به جای توجه به اوضاع درهم امنیتی و تهدیدهای ناشی از القاعده، روی این معضل تمرکز کنند.درخواست این سازمان‌ها در آستانه نشستی اعلام شده که قرار است در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شود. مساله امنیت در یمن، محور گفت‌وگوهای این نشست خواهد بود. سازمان‌هایی که این هشدار را داده‌اند شامل آکسفام، سازمان بین المللی نجات کودکان، مرلین، مرسی، کر (CARE)، گروه بین‌المللی پزشکی و گروه امداد اسلامی می‌شوند.

این سازمان‌ها هشدار داده‌اند که بی‌ثباتی در یمن باعث شده ‌است تا ده میلیون یمنی یعنی ۴۴ درصد جمعیت این کشور دچار سوءتغدیه شوند که پنج میلیون نفر از آنها به کمک‌های فوری نیاز دارند.تظاهرات برای آزادی‌های بیشتر، ناآرامی‌ها در شمال و بحران حضور اسلامگرایان افراطی در جنوب از عوامل بی‌ثباتی در یمن به شمار می‌رود.گروه موسوم به دوستان یمن دیروز چهارشنبه، ۲۳ مه، در ریاض گرد هم آمدند تا درباره راه‌های تقویت امنیت و برقراری ثبات سیاسی در کشوری که به تازگی شاهد انتقال قدرت بوده‌است، گفت و گو کنند.

هفت سازمان خیریه بین‌المللی در بیانیه خود گفته‌اند که تمرکز روی مسائل امنیتی، باعث شده تا اقدامات کافی در زمینه فقر و گرسنگی صورت نگیرد.آنها گفته‌اند که از سال ۲۰۰۹ به این سو، میزان سوء تغذیه در یمن، دو برابر شده که دلیل آن افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت بوده است.نزدیک به نیم میلیون نفر در ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی‌های یمن، بی‌جا شده و خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.

گروه‌های امدادی هشدار داده‌اند که بازارهای محلی در یمن، مواد غذایی می‌فروشند اما مردم پول برای خرید آنها ندارند.

آکسفام می‌گوید خانواده‌ها چون پول برای تامین مایحتاج خود ندارند، کودکان خود را از مدرسه‌ها خارج کرده‌اند و آنها را به گدایی در خیابان‌ها وا می‌دارند. طبق آمار سازمان ملل، تقریبا یک سوم کودکان یمن دچار سوء تغذیه هستند.