آخرین تلاش‌های سارکوزی برای ماندن در الیزه

عکس:‌ AFP همزمان با انتقادات اولاند از رییس‌جمهوری فرانسه انجام شد

آخرین‌ تلاش‌های «سارکو» برای ماندن در الیزه

گروه بین‌الملل- در فاصله تنها پنج روز به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری‌ فرانسه و همزمان با روز جهانی کار و کارگر، نیکلاسارکوزی، رییس‌جمهوری و کاندیدای راستگرای این انتخابات، با آوردن به گفته خودش دویست هزار نفر از هواداران خود به میدان تروکادروی پاریس، به حمله به ایده‌های رقیب سوسیالیست خود، فرانسوا اولاند پرداخت.

به گزارش یورو‌نیوز، او با تاکید بر اینکه خواهان پروژه‌های بزرگی برای کشور بزرگی چون فرانسه است گفت: «به این تجمعات نگاه کنید. سوسیالیست‌ها پرچم قرمز را انتخاب کرده‌اند در حالی که ما پرچم سه رنگ فرانسه را در دست گرفته‌ایم. ما سیستمی‌که مروج برابری بدون درنظر گرفتن خواسته افرادی که خواهان کار بیشتر برای درآمد بیشتر هستند را نمی‌خواهیم. ما تنفر و مبارزات طبقاتی را نمی‌خواهیم. ما سوسیالیسم را نمی‌خواهیم.»

این تجمع همچنین فرصتی بود تا طرفداران سارکوزی در مقابل دوربین‌های خبرنگاران به دفاع از نامزد مورد نظر خود بپردازند. یکی از آنها می‌گوید: «فقط یک برنامه هست که با شرایط جهانی سازگار است و آن برنامه نیکلا سارکوزی است. فرانسوا اولاند آدم خوبی است. او زیرک، باهوش و اهل طنز است. اما برنامه‌ای که او دارد با شرایط کنونی سازگاری ندارد.» یکی دیگر از طرفداران سارکوزی هم گفت: «من به نظرسنجی‌ها اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم که در دقیقه آخر یک سورپرایز خواهیم داشت.»

این در شرایطی بود که همزمان با روز کارگر، فرانسه صحنه‌ راهپیمایی طرفداران حزب سوسیالیست فرانسه و انتقاد متقابل دو نامزد ریاست‌جمهوری از هم برای موفقیت در دور دوم انتخابات بود. فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست در نطقی به سخنرانی نیکلا سارکوزی خطاب به اتحادیه‌های صنفی که در آن از «کار حقیقی» حرف زده بود، واکنش نشان داد. نامزد حزب حاکم در پاریس خطاب به اتحادیه‌های کارگری گفته بود که پرچم‌های سرخ و حمایت از جناح سوسیالیست را کنار بگذارند و در خدمت فرانسه باشند. اولاند در واکنش به این مواضع در جمع هواداران خود گفت: «اکنون سارکوزی، نامزدی که در حال ترک صحنه‌ سیاسی است، متوجه اهمیت روز کارگر شده‌است. نمی‌دانیم در سال‌های گذشته به مناسبت این روز چه می‌کرد، اما افکارش را با ما در میان نمی‌گذاشت. امسال خودش را برای اظهارنظر دعوت کرده‌است. او حق دارد این کار را انجام دهد. اما من نمی‌پذیرم که نامزد رو به پایان کار، ارزشی مانند کار را از آن خود کند. کار ارزشی است که ما همه از آن دفاع می‌کنیم.» اتحادیه‌های کارگری فرانسه سنت برگزاری راهپیمایی در روز کارگر را دارند. امسال طرفداران نامزد حزب سوسیالیست این کشور نیز در راهپیمایی‌ها حضور داشتند و به گفته‌ بعضی از آنها این روز با توجه به قرار داشتن در آستانه‌ دور دوم انتخابات بسیار سیاسی بوده‌است. اتحادیه‌های کارگری فرانسه اغلب مخالف ادامه‌ کار نیکلا سارکوزی به عنوان رییس‌جمهوری هستند.

این در شرایطی است که فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی، دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار بود دیشب ساعت ۹ شب به وقت محلی، مناظره‌ تلویزیونی برگزار کنند. مناظره‌ دو کاندیدا با همکاری دو شبکه‌ تلویزیونی TF۱ و France ۲، شبکه‌ اول و دوم تلویزیون عمومی‌فرانسه برگزار می‌شود و دو مجری مشهور فرانسوی از این دو شبکه این مناظره را اداره خواهند کرد. گروه روابط عمومی‌هر دو کاندیدای این انتخابات، یک روز پیش از آغاز این مناظره، با حضور در استودیویی که قرار است این مناظره در آنجا برگزار شود، بر آماده سازی مقدمات این برنامه نظارت کردند. درجه‌ دمای استودیوی ضبط که بین ۱۹ تا ۲۰ درجه سانتیگراد تعیین شده و تغییر صندلی‌هایی که هر دو کاندیدا بتوانند بلندی آن را تعیین کنند از دیگر مواردی بود که مسوولان روابط عمومی‌فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی در مورد آن توافق کردند. این رویارویی تلویزیونی دو کاندیدا تنها مناظره‌ آنها پیش از برگزاری مرحله‌ دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز یکشنبه است. چند رادیوی فرانسه در بیانیه‌ای به هر دو نامزد پیشنهاد برگزاری چندین مناظره را ارائه داده بودند اما این پیشنهاد از سوی فرانسوا اولاند رد شد.

یکی از اساتید دانشگاه روابط بین‌الملل پاریس به خصوصیات هر دو نامزد اشاره می‌کند و می‌گوید: «فرانسوا اولاند به این مناظره برای متقاعد کردن فرانسویان نیاز دارد. درست به مانند نیکلا سارکوزی که اصلا اهل مناظره است و همه می‌دانند که برای مبارزه آماده است. بحث با او کمی‌مشکل است. سارکوزی می‌تواند خیلی سخت با مخاطب خود رفتار کند و فرانسوا اولاند به نظر می‌رسد که بارها از سوی نیکلا سارکوزی مورد حمله قرار گرفته و ضربه خورده است.»

دو کاندیدا موافقت کرده‌اند که زمان این مناظره از دو ساعت و نیم تجاوز نکند. براساس قرعه کشی، قرار است این مناظره با سخنان فرانسوا اولاند، کاندیدای سوسیالیست‌ها برای این انتخابات آغاز شود. تخمین زده می‌شود که دست‌کم ۱۰ میلیون نفر به تماشای این مناظره بنشینند.

مناظره‌ چهارشنبه شب در شرایطی برگزار می‌شود که آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی فرانسوا اولاند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. در یک نظرسنجی که روزسه‌شنبه منتشر شد، اولاند ۵۴ درصد شانس دارد که رییس‌جمهوری فرانسه شود، اما این شانس برای سارکوزی ۴۷ درصد اعلام شده است.

همزمان با این تحولات مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه اعلام کرد که به هیچ یک از نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور رای نخواهند داد. او روز سه‌شنبه با حضور در جمع هواداران خود در راهپیمایی روز جهانی کارگر گفت که برگه سفید به صندوق خواهد انداخت. حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن توانست در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه حدود ۱۸ درصد آرای رای دهندگان را جذب کند و این باعث شگفتی بسیاری در فرانسه شد. خانم لوپن در جمع هوادارانش گفت: «روز‌یکشنبه با برگه سفید رای می‌دهم. من گزینه خود را انتخاب کرده‌ام. تک تک شما هم باید تصمیم بگیرید.» او در ادامه گفت: «ما در عرصه سیاست فرانسه به مرکز ثقل تبدیل شده‌ایم.» لوپن در بخشی دیگر از سخنرانی خود گفت که تغییر موضع در سیاست‌های اخیر سارکوزی با اعمال او در طی پنج سال گذشته تناقض داشته‌است و او فرد مناسبی برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری نیست.

روز سه‌شنبه سارکوزی در میدان تروکادروی پاریس در یک تجمع ۲۰۰هزارنفری سخنرانی کرد / عکس: AFP