گروه بین‌الملل- در یک اقدام کم سابقه، روز چهارشنبه، خوان کارلوس پادشاه اسپانیا از هموطنانش عذرخواهی کرد.

به گزارش یورونیوز، او که در حین شکار فیل در بوتسوانا از ناحیه لگن خاصره مصدوم شده‌بود، هنگام ترخیص از بیمارستان گفت: «حالم بهتر است. اشتباه کردم و دیگر تکرار نمی‌شود.» هنگام ترخیص پادشاه از بیمارستان سن خوزه در مادرید موافقان و مخالفان در خیابان منتظر او بودند. سفر شکار خوان کارلوس موضوع بحث رسانه‌ها و منشا انتقاد افکار عمومی‌اسپانیا شد.

مخالفان با اشاره به زندگی دشوار مردم، پادشاه را مستحق چنین سفرهای پرهزینه‌ای نمی‌دانند. این موضوع، بحث را به ضرورت حفظ سلطنت در اسپانیا نیز کشانده‌است.

یکی از مخالفان می‌گوید: «حفظ سلطنت، در پنج سال اول گذار از دیکتاتوری به دموکراسی در اسپانیا قابل قبول بود. ولی در عصر حاضر آن هم در چنین شرایط دشواری واقعا محلی از اعراب ندارد. از کشورم احساس شرمساری می‌کنم.»

یکی از موافقان می‌گوید: «پادشاه همیشه از میانسالی شکار را دوست داشت. ولی این دلیلی برای تغییر حکومت از سلطنت به جمهوری نیست. زیرا جمهوری در کشور ما چندان هم موفق نبوده‌است. همین جنگ داخلی اسپانیا در دوران جمهوری اتفاق افتاد.»

طرفداران حقوق حیوانات نیز سفر شکار فیل خوان‌کارلوس را محکوم کردند. انتقادی که بی دلیل به نظر نمی‌رسد. خوان کارلوس رییس افتخاری یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی حمایت از حیات وحش است.