گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به حدود بشکه‌ای ۱۰۲ دلار رسید. زیرا پس از آن که اعلام شد مذاکرات درمورد برنامه هسته‌ای ایران مثبت بوده است، نگرانی‌هایی که موجب افزایش قیمت نفت شده بود ازمیان رفت.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه مه ۸۲ سنت کاهش یافت و به ۰۱/۱۰۲ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با افت ۸۱ سنتی در رقم ۸۳/۱۰۲ دلار بسته شد. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه مه ۲۵/۱ دلار سقوط کرد و بشکه‌ای ۹۶/۱۱۹ دلار معامله شد.

روز شنبه نمایندگان ایران و آمریکا، چین، روسیه، انگلستان، فرانسه و آلمان در استانبول درمورد برنامه هسته‌ای تهران مذاکره کردند. مذاکره‌کنندگان این نشست را مثبت ارزیابی کردند. دو طرف توافق کردند برای گفت‌وگوهای بیشتر در تاریخ ۲۳ مه در بغداد دیدار کنند. نگرانی‌ بازار از احتمال حمله اسرائیل و آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران و درنتیجه آن توقف در عرضه جهانی نفت موجب شده است قیمت نفت از سطح ۷۵ دلار در ماه اکتبر به بیش از ۱۱۰ دلار افزایش یابد.

اما نشانه‌هایی از پیشی گرفتن عرضه از تقاضا قیمت نفت را از ۱۱۰ دلار ماه گذشته کاهش داده است. مرکز مشاوره انرژی ریتربوش اند اسوشیتس در گزارشی عنوان کرد: «افزایش تولید نفت عربستان سعودی،کندی رشد اقتصادی چین و کاهش تقاضا از طرف کشورهای درحال توسعه همگی از تدام کاهش قیمت نفت حکایت دارد.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۳۱/۳ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹۸/۱ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.