گروه بین‌الملل- یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد میزان صادرات نفت اوپک طی ماه جاری به بالاترین حد خود در چهار سال اخیر خواهد رسید. به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ موسسه اویل موومنتز در تازه‌ترین گزارش خود افزود، میزان صادرات نفت کشورهای عضو اوپک طی ماه جاری میلادی افزایش خواهد یافت و به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۰۸ می‌رسد. بر اساس این گزارش افزایش تقاضا از سوی پالایشگاه‌های آسیایی مهم‌ترین و بیشترین تاثیر را در افزایش صادرات نفت اوپک خواهد داشت. بر این اساس میزان صادرات نفت اوپک در چهار هفته منتهی به ۲۸ آوریل به بیش از ۳۲/۲۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این رقم ۲/۵ درصد بیشتر از صادرات نفت اوپک در چهار هفته منتهی به ۳۱ مارس خواهد بود. صادرات نفت اوپک در این مدت به ۱۲/۲۳ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ درصد رشد داشته است. ادامه نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت مساله هسته‌ای ایران و احتمال کاهش تولید و صادرات نفت این کشور تاثیر زیادی در افزایش قیمت نفت داشته است. موسسه اویل موومنتز در ادامه افزود: میزان ذخایر نفتی روی نفتکش‌های شناور نیز در این مدت با ۷/۹ درصد رشد نسبت به ماه گذشته به بیش از ۹۴/۵۱۲ میلیون بشکه خواهد رسید که این رقم نیز از دسامبر ۲۰۰۰ میلادی تا کنون بی‌سابقه بوده است. اوپک نیز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد بازار جهانی نفت از لحاظ عرضه کاملا اشباع است و نیروهای بازار به هیچ وجه رشد قیمت نفت را توجیه نمی‌کند و مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نفت طی هفته‌های اخیر عوامل سیاسی است.

از سوی دیگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد درآمد نفتی اعضای اوپک در سال ۲۰۱۱ با رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن برای نخستین بار از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد میزان درآمدهای نفتی اعضای اوپک در سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۱/۱۷ تریلیون دلار خواهد رسید که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۱۴ درصد رشد خواهد داشت.

بر اساس این گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا افزود: میزان درآمدهای نفتی اوپک در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز به بیش از ۱۳/۱ تریلیون دلار می‌رسد. بر این اساس میزان درآمد‌های نفتی اوپک طی سال ۲۰۱۱ میلادی به ۰۳/۱ تریلیون دلار رسید که این رقم نیز ۳۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۰ میلادی بوده است. این گزارش حاکی است عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت اوپک با ۳۱۲ میلیارد دلار درآمد بیش از ۳۰ درصد کل درآمد نفت اوپک را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. بر این اساس میزان درآمد سرانه نفتی اوپک نیز سال گذشته به ۲۶۸۴ دلار رسیده است.