چین نرخ پول خود را آزادتر کرد

رفیعه هراتی- روز شنبه دولت چین با اتخاذ اصلاحاتی که بازارهای مالی این کشور را آزادتر می‌کند، گام مهمی در جهت تبدیل یوآن به یک ارز جهانی برداشت. چین اندازه محدوده نوسان واحد پول خود را در برابر دلار دو برابر کرد.

به گزارش رویترز، بانک خلق چین اعلام کرد اجازه خواهد داد از روز دوشنبه یوآن یک درصد نوسان داشته باشد. پیش از این محدوده نوسان یوآن ۵/۰ درصد بود.

به اعتقاد کارشناسان این اقدام بانک مرکزی چین نشان می‌دهد پکن براین باور است که یوآن به سطح تعادل خود نزدیک شده است و اقتصاد این کشور آنقدر قوی است که می‌تواند اصلاحات ساختاری مهم را تحمل کند.

این اقدام به چین کمک می‌کند در آستانه نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول، انتقادها درمورد سیاست‌های ارزی را از خود دور کند.

دانگ ژیان، اقتصاددان ارشد مرکز پکینگ فرست در پکن، می‌گوید:«بانک مرکزی زمان خوبی را برای افزایش محدوده نوسان یوآن انتخاب کرد. این افزایش زمانی رخ داد که انتظار بازارها از رشد ارزش یوآن تضعیف شده بود. این اقدام تاحدی تردیدها را درباره توانایی چین در مدیریت احیای اقتصادی از میان برد و نقشه راه اصلاحات اقتصادی این کشور را آشکار کرد.»

چین بارها اشاره کرده بود که افزایش محدوده نوسان یوآن این کشور را یک قدم به هدف مالی خود یعنی انعطاف‌پذیری یوآن تا سال ۲۰۱۵، نزدیک خواهد کرد. همچنین، ایجاد پولی که با محدودیت‌های کمتر قابل معامله است جایگاه شانگهای را به عنوان یک مرکز مالی ارتقا می‌دهد. چین قصد دارد این شهر را تا سال ۲۰۲۰ به یک مرکز بانکداری جهانی تبدیل کند.

بانک خلق چین در بیانیه کوتاهی که در وب‌سایت خود منتشر کرد آورده است: «از ۱۶ آوریل ۲۰۱۲ محدوده نوسان نرخ یوآن در بازار بین بانکی از ۵/۰ درصد به یک درصد افزایش می‌یابد. درحال حاضر، بهبود بازار ارز چین رو به فزونی است و توانایی این بازار برای آنکه به طور مستقل خطرات را ارزش‌گذاری و مدیریت کند افزایش یافته است.»

دولت چین قصد دارد یوآن را به رقیبی برای دلار به عنوان یک ذخیره ارزی جهانی تبدیل کند و برای رسیدن به این هدف به تدریج اجازه داده است این پول آزادانه‌تر معامله شود.

دولت چین پس از اجرای موفق یک برنامه آزمایشی در سال گذشته، در ماه مارس امسال به شرکت‌های سراسر این کشور اجازه داد برای صادرات و واردات از یوآن استفاده کنند و با این روش به افزایش کاربرد یوآن در مبادلات تجاری کمک کرد.