گروه بین‌الملل- به دنبال فرا رسیدن زمان رسمی اجرای آتش‌بس کامل در سوریه، گزارش‌ها از شهرهای مختلف حاکی از آن است که روز پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، خشونت‌ها در سوریه متوقف شده‌است.

به گزارش منابع خبری، بر پایه طرح صلح کوفی عنان قرار بر این بود که آتش‌بس رسمی از ساعت شش صبح روز پنج‌شنبه اجرایی شود. رامی عبدالرحمان، رییس سازمان ناظران حقوق بشر در سوریه روز پنج‌شنبه یک ساعت پس از اجرای آتش بس اعلام کرد که وضعیت در همه نواحی سوریه آرام است. او با این‌حال افزود که مدت کوتاهی پس از اجرای آتش‌بس صدای چند انفجار از شهر «الزبدانی»، در نزدیکی دمشق، به گوش رسیده‌است. ناظران حقوق بشر در شهرهای حمص، حما و ادلب، از مراکز اصلی ناآرامی‌های سوریه، نیز گزارش کرده‌اند که از زمان آغاز آتش‌بس، وضعیت این شهرها آرام بوده و یک فعال حقوق بشری نیز از برقراری آرامش در دمشق خبر داده‌است. خبرگزاری فرانسه تاکید دارد که با توجه به محدودیت‌های رسانه‌ای حکمفرما در سوریه، این گزارش‌ها قابل تایید نیستند. عبدالرحمن رامی اگرچه از اجرای آتش‌بس در سوریه خبر داده‌است، اما افزوده که به‌رغم تعهد دولت سوریه به تخلیه خیابان‌ها از نیروهای نظامی، این نیروها همچنان در شهرها حضور دارند.

طرح صلح کوفی عنان که از سوی دولت سوریه نیز پذیرفته شده است، مقرر کرده بود که از روز ۲۲ فروردین، نیروهای دولتی از شهرها خارج شوند. سازمان ناظران حقوق بشر سوریه ادعا کرده‌است که روز چهارشنبه و تنها ساعاتی پیش از آغاز رسمی آتش‌بس، نیروهای نظامی دولتی حملات مرگباری را علیه مراکز نا‌آرامی ها ترتیب دادند که بر اثر آن ۲۵ شهروند از جمله ۱۰ تن در شهر «الرستن» کشته شده‌اند.

سخنگوی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که دولت سوریه به عنان گفته است همه عملیات نظامی خود را از صبح پنج‌شنبه متوقف خواهد کرد، ولی حق پاسخ دادن به حملات احتمالی مخالفان را برای خود محفوظ می‌داند.