گروه بین‌الملل- بانک توسعه آسیا پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه آسیایی امسال کاهش خواهد یافت و به ۹/۶ درصد می‌رسد.

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس بانک توسعه آسیا اعلام کرد رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و نو‌ظهور آسیا امسال به کمتر از ۹/۶ درصد خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۲/۷ درصد رسیده بود. بر اساس این گزارش بانک توسعه آسیا پیش بینی کرد رشد اقتصادی آسیا طی سال ۲۰۱۳ میلادی به بیش از ۳/۷ درصد خواهد رسید. این گزارش حاکی است کشورهای آسیایی طی سال‌های اخیر وابستگی کمتری به صادرات و بازارهای خارجی داشته‌اند و سعی کرده‌اند با افزایش مصرف و تقاضای داخلی رشد و رونق اقتصادی خود را افزایش دهند. بر این اساس بانک توسعه آسیا در ادامه این گزارش نسبت به گسترش شکاف بین فقرا و ثروتمندان در کشورهای در حال توسعه و نو‌ظهور آسیا هشدار داده است. بر این اساس به‌رغم بحران مالی و رکود اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی، رشد اقتصادی کشورهای آسیایی طی سال‌های اخیر روند با ثبات خود را حفظ کرده است. بر اساس گزارش بانک توسعه آسیا، بحران مالی و بدهی منطقه یورو تاثیر منفی زیادی بر مبادلات تجاری جهان خواهد داشت و این مساله بزرگترین تهدید علیه رشد اقتصادی آسیا خواهد بود. بحران مالی و بدهی کشورهای صنعتی و توسعه یافته موجب شده است تا کشورهای آسیایی برای ادامه روند رشد و رونق اقتصادی خود به فکر توسعه بازارهای جدید خارجی و افزایش مصرف و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشند.

بانک توسعه آسیا در ادامه این گزارش نسبت به افزایش فشارهای تورمی در کشورهای آسیایی هشدار داد و افزود افزایش قیمت نفت و مواد غذایی به شدت فشارهای تورمی را مضاعف کرده است.

بر این اساس رشد اقتصادی چین امسال به ۵/۸ درصد و سال آینده به ۷/۸ درصد خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۲/۹ درصد رسیده است. رشد اقتصادی هند نیز امسال به ۵/۷ درصد خواهد رسید.