گروه بین‌الملل- کشورهای آسیایی که اجرای سیاست‌های انبساطی پولی و مالی را در دستور قرار داده‌اند با افزایش قیمت نفت و فشارهای تورمی روبه‌رو هستند. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، کشورهای آسیایی از کره‌جنوبی گرفته تا سنگاپور قصد دارند برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی سیاست‌های انبساط پولی و مالی را اجرا کنند، ولی افزایش قیمت نفت که منجر به تشدید فشارهای تورمی شده است این کشورها را در اتخاذ سیاست‌های جدید پولی با تردید روبه‌رو کرده است.

بر اساس این گزارش ژاپن که بسته محرک اقتصادی جدیدی را تصویب کرده است و چین که با کاهش شدید صادرات روبه‌رو است قصد دارند سیاست‌های انبساطی پولی را اجرا کنند؛ ولی در این بین با افزایش قیمت انرژی روبه‌رو هستند.

بانک مرکزی اندونزی نیز که قصد داشت نرخ بهره بانکی را کاهش دهد برای دومین ماه متوالی مجبور شده است نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند. کره‌جنوبی و پاکستان نیز چاره‌ای جز حفظ نرخ بهره بانکی ندارند. قیمت جهانی نفت طی شش ماه گذشته بیش از ۱۸ درصد رشد داشته و این مساله موجب افزایش قیمت سوخت در کشورهای آسیایی شده است.

بانک توسعه آسیا نیز در جدیدترین گزارش خود نسبت به تاثیرات منفی اجرای سیاست‌های انبساط پولی به کشورهای آسیایی هشدار داده است. موسسه بارکلی کاپیتال نیز هشدار داد شرایط کنونی زمان مناسبی برای اجرای سیاست‌های انبساط پولی نیست.

بانک مرکزی ژاپن طی ماه‌های گذشته نرخ بهره بانکی را بین صفر تا ۱/۰ درصد ثابت حفظ کرده و بیش از ۳۰ تریلیون ین به اقتصاد این کشور تزریق کرده است. این در شرایطی است که رشد اقتصادی کره‌جنوبی در سه ماه پایان ۲۰۱۱ به پایین‌ترین حد خود در دو سال اخیر رسیده است.