گروه بین‌الملل- جدیدترین آمارهای اقتصادی داو جونز نشان می‌دهد چین طی ماه مارس ۲۰۱۲ میلادی بار دیگر با مازاد تجاری روبه‌رو شده است. به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی داوجونز، چین طی ماه فوریه با کسری تجاری روبه‌رو شده بود و کاهش واردات این کشور موجب شده است تا بار دیگر طی ماه مارس با مازاد تراز تجاری روبه‌رو شود.

بر اساس این گزارش رییس سازمان گمرک چین نیز ضمن هشدار نسبت به شرایط اقتصادی جهان تاکید کرد وضعیت شکننده و بی‌ثبات اقتصاد جهان تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد چین داشته است و کاهش صادرات این کشور را در پی داشته است. بر این اساس مازاد تجاری چین طی ماه مارس به بیش از ۳۵/۵ میلیارد دلار رسیده است. چین در ماه فوریه با کسری تجاری ۴۸/۳۱ میلیارد دلاری روبه‌رو شده بود.

این گزارش حاکی است میزان واردات چین طی ماه مارس تنها ۳/۵ درصد رشد داشته است. این رقم در ماه فوریه با رشد ۶/۳۹ درصدی روبه‌رو شده بود. میزان صادرات چین نیز طی ماه مارس امسال با رشد ۹/۸ درصدی روبه‌رو شده است. این رقم نیز در ماه فوریه با رشد ۴/۱۸ درصدی روبه‌رو شده بود.

موسسه مالی سیتی گروپ نیز در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داد آمارهای مربوط به تجارت خارجی چین طی ماه‌های اخیر نشانگر افت رشد اقتصادی این کشور است. تقاضای داخلی و خارجی در اقتصاد چین به شدت کاهش یافته است و این روند طی دو ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی موسسه سیتی گروپ این است که میزان صادرات و واردات چین در سال ۲۰۱۲ میلادی با رشد ناچیز و تک رقمی روبه‌رو می‌شود.

چین در سه ماه نخست ۲۰۱۲ میلادی با مازاد تجاری ۶۷۰ میلیون دلاری روبه‌رو شده است و پیش‌بینی می‌شود در سه ماه دوم نیز با مازاد تجاری روبه‌رو شود. موسسه سیتی گروپ پیش‌بینی کرد مازاد تجاری چین از ۱۵۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ میلادی به کمتر از ۱۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ برسد.