گروه بین‌الملل- رسانه‌های دولتی چین می‌گویند از همسر بو شیلای، سیاستمدار برجسته حزب کمونیست چین به ظن دست داشتن در قتل یک مرد بریتانیایی بازجویی شده است. این رسانه‌ها می‌گویند بو شیلای از تمام سمت‌های دولتی خود خلع شده است. بو شیلای، رهبر حزب کمونیست استان چونگکینگ در جنوب غربی این کشور بود اما چندی پیش از این سمت برکنار شد. بلافاصله پس از این تحولات، بحث‌هایی درباره جنگ قدرت، اینترنت چین را فرا گرفت. انتظار می‌رفت شیلای در جریان تغییر و تحول امسال در کادر رهبری، به پست بالایی برسد. او یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران چین به شمار می‌رفت. خبرگزاری دولتی شینهوا می‌گوید گو کایلای، همسر او و یک محافظش مظنون به دست داشتن در قتل نیل هیوود، مشاور بازرگانی تبعه بریتانیا هستند.

مقام‌های رسمی چین سال پیش پس از کشف جسد هیوود ۴۱ ساله در اتاقی در هتلی در چونگکینگ گفته بودند که او به دلیل مسمومیت الکلی درگذشته است.

برکناری بو شیلای از رهبری حزب در استان چونگکینگ پس از آن روی داد که ونگ لیجون، رییس پلیس این استان یک روز کامل را در کنسولگری آمریکا در چنگدو سپری کرد.

گفته شده است که ونگ تلاش داشت تا به سفارت آمریکا پناه ببرد. رسانه‌های چینی گفته‌اند که ونگ پس از این که بو شیلای را در جریان تحقیقات پلیس از خانواده‌اش گذاشت، مورد غضب قرار گرفت و تنزل مقام یافت. بو هم اکنون از عضویت در پولیتبوروی ۲۵ نفره حزب و کمیته مرکزی آن خلع شده است. نیل هیوود، از دوستان صمیمی بو، نوامبر سال گذشته در چونگکینگ درگذشت.

شایعاتی در مورد دوستی این دو فرد بر سر زبان‌ها بود.

خبرگزاری رسمی چین گفته است تحقیق مجدد در باره مرگ هیوود نشان داد که همسر و پسر بو هم «روابط خوبی» با هیوود داشتند اما بر سر منافع اقتصادی دچار تضاد شده بودند.