گروه بین‌الملل- دیروز زمین‌لرزه‌ای به قدرت هشت و هفت دهم ریشتر در آب‌های اطراف استان آچه در شمال اندونزی روی داد.در ابتدا، قدرت این زمین‌لرزه هشت و نه دهم ریشتر اعلام شده بود. مراکز زلزله شناسی، کانون این زمین لرزه را زیر بستر دریا اعلام کرده‌اند. این زمین لرزه منجر به صدور هشدار وقوع سونامی در کشورهای منطقه اقیانوس هند شده است.

مرکز هشدار سونامی منطقه اقیانوس آرام گفت هنوز مشخص نیست که این زمین لرزه باعث وقوع سونامی شده یا نه اما از مقامات مربوطه خواسته است تا تدابیر لازم را به اجرا بگذارند. هنوز گزارشی در مورد خسارات احتمالی این زلزله و بالا رفتن ارتفاع آب گزارش نشده است.

این منطقه بارها شاهد زمین لرزه‌های شدیدی بوده است. اندونزی یکی از کشورهای زلزله خیز جهان است. سونامی سال ۲۰۰۴ در اقیانوس هند منجر به کشته شدن ۱۷۰ هزار نفر در آچه شد. مرکز زلزله‌شناسی آمریکا گفته است زلزله آچه در ۴۹۵ کیلومتری باندا آچه، پایتخت این استان و در عمق ۳۳ کیلومتری بستر دریا روی داده است. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که مردم منطقه به سوی مناطق مرتفع رفته‌اند. مرکز هشدار سونامی گفته است «زمین‌لرزه‌ای به این قدرت به طور بالقوه می‌تواند منجر به بروز سونامی گسترده مخربی شود که بر سواحل تمام کشورهای حاشیه اقیانوس هند اثر بگذارد.» این زمین‌لرزه در سنگاپور، تایلند و هند نیز احساس شده است. کاریشما واسوانی، خبرنگار بی بی سی در جاکارتا، پایتخت اندونزی گفته است که طبق گزارش‌ها، زمین به مدت پنج دقیقه لرزیده است. او گفته است تماس با مردم منطقه نزدیک به کانون زلزله، امکان‌پذیر نبوده است. در تایلند نیز مقامات مسوول گفته‌اند که به ساکنان سواحل غربی در استان آندامان هشدار داده شده است که منطقه را ترک کنند.