گروه بین‌الملل- کار فرمایان آمریکایی در ماه مارس نسبت به ماه قبل از آن افراد کمتری را استخدام کردند. این مساله به فدرال رزرو امکان می‌دهد حمایت‌های مالی بیشتری را برای اقتصاد همچنان متزلزل آمریکا درنظر بگیرد.

به گزارش رویترز، روز جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد: گرچه نرخ بیکاری به ۲/۸ درصد، یعنی کمترین میزان طی سه سال گذشته رسیده است، اما در ماه مارس تنها ۱۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. این میزان رشد مشاغل کمتر از نصف میانگین افزایش ماهانه در سه ماه گذشته و پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. اقتصاددانان انتظار داشتند ۲۰۳ هزار شغل ایجاد شود و نرخ بیکاری در رقم ۳/۸ درصد باقی بماند.

این گزارش هشدار بن برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، را تایید کرد. او هفته گذشته گفت با توجه به اینکه آهنگ رشد اقتصادی کمتر از حد متوسط است، در توانایی بازار کار برای ایجاد مستمر بیش از ۲۰۰ هزار شغل تردید وجود دارد. در ماه مارس، مشاغل در بخش خرده‌فروشی به طور غیرمنتظره برای دومین ماه متوالی کاهش یافت، زیرا بخش خدمات خصوصی با کندترین آهنگ طی هفت ماه اخیر اشتغالزایی کرده است. اما به رغم کاهش اندک ساعات کار، اشتغال در بخش تولیدی با افزایش روبه رو شده است. مشاغل کارخانه‌ای از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۰ هزار مورد رشد داشته‌اند. علت این مساله تلاش خودروسازان برای تامین تقاضا برای وسایل نقلیه موتوری بوده است. این در شرایطی است که اعلام نرخ بیکاری و وضعیت بازار کار در آمریکا به علت نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، در رقابت‌های انتخاباتی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تاثیر گذاشته است به طوری که بسیاری میزان محبوبیت باراک‌اوباما، رییس‌جمهوری این کشور را معادله‌ای بسیار متاثر از وضعیت اقتصادی و بازار کار می‌دانند. میت رامنی، که در حال حاضر نفر اول انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان است، آمار جدید را دلیل ناکارآمدی دولت اوباما در زمینه اقتصادی دانسته است.