اکنون کمک مالی به اسپانیا در دستور کار است

گروه بین‌الملل- وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست ماهانه خود در بروکسل، با تایید نهایی پرداخت ۱۳۰ میلیارد یورو وام به یونان، پرونده کمک مالی به این کشور را در این مرحله بستند. به این ترتیب، وزرای دارایی گروه اروپا وارد بحث بر سر کمک مالی به اسپانیا، دیگر کشور اروپایی درگیر با بحران مالی شدند. به گزارش یورو نیوز، ژان کلود یانکر، رییس گروه وزرای دارایی اتحادیه اروپا در این نشست با اشاره به کسری بودجه اسپانیا گفت: «گروه اروپا در پی آن است که کسری بودجه این کشور اصلاح شود. باید با تلاش‌های مضاعف، کسری بودجه اسپانیا به پنج دهم درصد تولید ناخالص داخلی برسد و این رقم فراتر از میزانی است که مقامات اسپانیایی اعلام کرده‌اند.»

دولت اسپانیا که با ۲۴ درصد نرخ بیکاری دست به گریبان است، باید سقف بدهی‌های خود را تا سال ۲۰۱۳ به سطح ۴/۴ دهم درصد تولید ناخالص ملی این کشور برساند. کمیسیون اروپا از این کشور خواسته است سقف بدهی‌های خود را به ۸/۵ دهم درصد در سال ۲۰۱۲ برساند.

کمیسیون همچنین دولت اسپانیا را موظف کرده است که با اجرای اصلاحات اقتصادی و کاهش هزینه‌های دولتی، رقمی معادل ۳۰ میلیارد یورو در بودجه سال جاری صرفه‌جویی کند. با این وجود، تصمیم دولت اسپانیا برای عدم اجرای تصمیمات گروه اروپا در بودجه سال ۲۰۱۲ این کشور موجب شده است که کمیسیون اتحادیه اروپا این کشور را به اعمال تحریم تهدید کند. دولت اسپانیا که قرار است بودجه خود را روز سی ام مارس ارائه کند، می‌گوید امکان اجرای تصمیمات گروه اروپا و اصلاحات اقتصادی در این مدت کوتاه در بودجه سال ۲۰۱۲ وجود ندارد.

دولت اسپانیا تاکنون چندین برنامه ریاضت اقتصادی را برای کاهش هزینه‌های دولتی به اجرا گذاشته است. همین امر تاکنون برگزاری چندین اعتصاب عمومی را در این کشور به دنبال داشته است. روز بیست و نهم مارس، یک روز پیش از جلسه پارلمان اسپانیا برای بررسی بودجه این کشور نیز قرار است یک اعتصاب سراسری در اسپانیا به دعوت سندیکاهای کارگری برگزار شود.