گروه بین‌الملل- باراک اوباما رییس جمهوری ایالات‌متحده، با ارسال یک نامه رسمی، از حامد کرزی و مردم افغانستان به دلیل هتک حرمت به قرآن کریم و متون مقدس در پایگاه هوایی نیروهای آمریکایی در بگرام، عذر‌خواهی و تاکید کرده که این اتفاق عمدی نبوده‌است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، براساس اعلامیه‌ای که از سوی دفتر حامد کرزی منتشر شده‌است، نامه اوباما را رایان کراکر، سفیر آمریکا در کابل، شخصا به حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان تحویل داده ‌است.

مقام‌های افغان اعلام کرده‌اند که باراک اوباما در این نامه نوشته است که این حادثه غیر عمدی بوده و به کرزی اطمینان داده‌است که در این زمینه تحقیق خواهد شد. در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر رییس‌جمهوری افغانستان به رسانه‌ها فرستاده شده‌است، این جمله از نامه اوباما مستقیما نقل شده است: «من مراتب تاسف عمیق خود را به دلیل وقوع این حادثه ابراز می‌کنم و از شما و مردم افغانستان عمیقا پوزش می‌خواهم.»

سه روز پیش کسانی که اوراق غیرضروری را از پایگاه بگرام به بیرون از این پایگاه منتقل کردند، متوجه نسخه‌هایی از متون مقدس و قرآن سوخته، در میان این اوراق شدند. انتشار این خبر باعث شد تا تظاهرات گسترده‌ای در اطراف پایگاه بگرام رخ دهد. معترضان خشمگین، یک پاسگاه مربوط به نیروهای امنیتی افغان را که در نزدیکی پایگاه بگرام قرار داشت، به آتش کشیدند. روز بعد دامنه تظاهرات به استان‌های دیگر افغانستان رسید و در مواردی به خشونت کشیده شد. دست کم شش نفر در دومین روز تظاهرات، در مناطق مختلف افغانستان کشته شدند. روز سوم نیز تظاهرات در استان شرقی ننگرهار و شماری دیگر از مناطق ادامه یافت.

مقام‌های افغان می‌گویند، در استان ننگرهار، معترضان به یک پایگاه نظامی حمله کردند و نیروهای امنیتی مجبور به تیر اندازی شدند.هشت نفر از جمله دو تن از نیروهای خارجی تحت فرمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی-ناتو- هم در سومین روز تظاهرات خشونت‌آمیز کشته شدند. حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان بی‌حرمتی به قرآن کریم را محکوم کرده و از مردم خواسته‌است تا آرامش خود را حفظ کنند. اما این اظهارات کرزی و همچنین عذرخواهی مقام‌های ارشد ناتو، هنوز نتوانسته است خشم معترضان را فرو نشاند. پیش از اوباما، وزیر دفاع آمریکا نیز عذر خواهی کرده و قول داده بود در این مورد تحقیق کند.