گروه بین‌الملل- پس از کاهش غیرمنتظره شاخص صنعتی منطقه یورو، دیروز، چهارشنبه، قیمت نفت افت کرد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل ۶۰ سنت کاهش یافت و به ۶۵/۱۰۵ دلار در هر بشکه رسید. این در شرایطی است که به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه نفت درپی افزایش تنش‌ها بین ایران و غرب، در معاملات ابتدای روز قیمت نفت رقم ۴۱/۱۰۶ دلار را نیز ثبت کرد. در پایان معاملات روزسه‌شنبه ارزش قراردادها با جهش ۶۵/۲ دلاری در رقم ۲۵/۱۰۶ دلار ثابت شد. دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل ۵۲ سنت کاهش یافت و بشکه‌ای ۱۴/۱۲۱ دلار معامله شد.

دیروز مرکز مارکیت اکونومیکس اعلام کرد شاخص خرید مدیران از ۴/۵۰ واحد در ماه ژانویه به ۷/۴۹ واحد در ماه فوریه کاهش یافته است. سطح کمتر از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رکود است.

اندی سامر، کارشناس مرکز ایی‌جی‌ال، دراین باره می‌گوید: «این آمار نشان‌دهنده آن است که اقتصاد منطقه یورو در ماه‌های آتی بسیار ضعیف باقی خواهد ماند و این به این معنی است که تقاضا برای نفت در منطقه یورو ضعیف می‌ماند.»

این درشرایطی است که شاخص بخش تولیدی چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، در ماه فوریه به ۷/۴۹ واحد رسیده است. این مساله حاکی از آن است که فعالیت کارخانه‌ای در این کشور برای چهارمین ماه کاهش خواهد یافت.