تصویب نجات یونان در دقیقه 90

عکس: AFP پس از ۱۳ ساعت مذاکره ماراتن‌وار انجام شد

تصویب کمک ۱۳۰میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به یونان

گروه بین‌الملل- وزرای دارایی و اقتصاد کشورهای منطقه اقتصادی یورو با اختصاص ۱۳۰ میلیارد یورو کمک جدید به یونان موافقت کردند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، این توافق، به دنبال بیش از ۱۳ ساعت بحث در بروکسل، پایتخت سیاسی اتحادیه اروپا به دست آمد و با هدف جلوگیری از ورشکستگی یونان تصویب شده است و یونان باید از ۲۰ مارس (اول فروردین) به بازپرداخت بدهی‌های قبلی خود بپردازد.

این دومین کمک اضطراری تصویب شده از سوی کشورهای منطقه اقتصادی یورو برای یونان، بعد از وام ۱۱۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به این کشور در سال ۲۰۱۰ است.

به گفته ناظران اقتصادی کمک جدید اگرچه نیازهای مالی فوری یونان را برطرف خواهد کرد، اما احتمال کمی وجود دارد که بتواند اقتصاد بحران زده این کشور را از رکود خارج کند.

یونان متعهد شده در مقابل دریافت وام جدید، به اجرای سیاست‌های صرفه جویانه بپردازد تا بدهی خود را تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۵/۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برساند.

بعد از ۵ سال متوالی رکود اقتصادی، اکنون میزان بدهی یونان به ۱۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده‌است.

توافق بر سر اعطای کمک‌های مالی جدید به آتن، تا زمان اطمینان یافتن کشورهایی اروپایی از اجرای تدابیر ریاضتی سخت‌تر توسط یونان به تاخیر افتاده بود.

هفته پیش پارلمان یونان ۳/۳ میلیارد یورو صرفه جویی جدید را در هزینه‌های این کشور به تصویب رساند که کاهش هزینه‌های بهداشتی و دفاعی و همچنین حقوق و مستمری شهروندان را در بر می‌گرفت.

تصویب این صرفه‌جویی‌های جدید، منجر به دور جدیدی از نا‌آرامی و اعتراضات خیابانی در یونان شد.

طی هفته‌های پیش از آن نیز، هزاران نفر در یونان در اعتراض به اعمال تدابیر ریاضتی از سوی دولت دست به تظاهرات زده‌ بودند.

منتقدان تدابیر جدید ریاضتی می‌گویند این سیاست‌ها منجر به گسترش ناآرامی‌های اجتماعی در یونان می‌شود.

سال گذشته دولت جورج پاپاندرئو، نخست وزیر سابق یونان ، پس از آنکه خواستار برگزاری رفراندوم در مورد صرفه‌جویی‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای اقتصاد یونان شد، سقوط کرد.

ابراز رضایت اتحادیه اروپا و بانک جهانی از کمک‌های مالی جدید به یونان

در واکنش به این تصمیمات، مسوولان نهادهای مالی جهانی و اروپایی به همراه نخست وزیر یونان، در نشست مشترک خبری خود در بروکسل، تصویب کمک‌های مالی بین المللی جدید به یونان را گامی جدید و موفق برای نجات این کشور از ورشکستگی دانستند.

اولی رن، کمیسر امور مالی اتحادیه اروپا در پایان مذاکرات دوشنبه شب که تا بامداد سه شنبه درجریان بود، دوراخیر مذاکرات را دشوار اما موفق توصیف کرد. او در این‌باره گفت:« در طول دو سال گذشته و به ویژه دیشب، فهمیدم که ماراتن واژه‌ای است یونانی. اما در نهایت به توافق رسیدیم.»

خانم کریستین لاگارد، رییس‌ صندوق بین المللی پول هم با دیدی مثبت، جزئیات این توافق را تشریح کرد و گفت:« امروزرا در شرایطی آغاز می‌کنیم که یونان متعهد به کاهش سطح بدهی خارجی خود به میزان ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی شده است. این پیشرفت چشمگیر در شرایطی در طول شب گذشته حاصل شد که این کشور را در وضعیت بهتری قرار داد. یونان باید موازینی دقیق را برای اجرای تصمیماتی که در هفته‌های اخیر گرفته شده است، اتخاذ کند.»

لوکاس پاپادموس، نخست‌وزیر کشور بحران‌زده یونان نیز از دریافت کمک‌های جدیداستقبال کرد: «ما از نتیجه مذاکرات بسیار خوشحالیم، اما با در نظرداشتن برنامه و تدابیر بخش خصوصی که می‌توانند راه را برای در خواست بعدی کمک‌های مالی حمایتی هموار کنند.»

از یک سال پیش تا‌کنون، یونان با بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای رو به رواست. این امر منجر به بروز اعتراضات فراگیر مردمی و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور شده است. جامعه جهانی و اتحادیه اروپا با تصویب پرداخت دور جدید کمک‌های مالی به یونان، سعی می‌کنند تا مانع ورشکستگی کامل این کشور کوچک حوزه یورو شوند.

خبرنگار یورونیوز از بروکسل، در مورد این مذاکرات گفت:«مذاکرات در همه طول شب و تا بامداد روزسه‌شنبه ادامه داشت و مذاکره کنندگان حتی در مورد آخرین سنت‌های این کمک مالی بحث کردند، حالا باید منتظر ماند و دید آیا این توافق مورد قبول مردم یونان و آتن نیز قرار خواهد گرفت.»

افزایش ارزش یورو

در پی مصوبه دیروز کشورهای اروپایی در بروکسل برای کمک به یونان، ارزش یورو در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت.

این افزایش، دیروز در حد سه چهارم سنت بالا رفتن نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا بوده است.

اعتصاب کارکنان اتوبوسرانی یونان

در همین حال کارکنان خطوط حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی یونان از صبح دیروز با آغاز اعتصابی در اعتراض به برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت این کشور که در چارچوب دستورات اتحادیه اروپا اجرا می شود، دست از کار کشیدند. به گزارش ایرنا از آتن، اتحادیه‌های کارکنان خطوط حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی) طی بیانیه‌ای اعلام کردند که کارکنان این واحد‌ها از ساعت ۱۱صبح به وقت محلی اعتصاب می‌کنند و به نشانه مخالفت با سیاست‌های ریاضت اقتصادی دست از کار می‌کشند.

کارکنان خطوط اتوبوسرانی شهر آتن و دیگر شهرهای این کشور نیز در این بیانیه با محکوم کردن ادامه تشدید سیاست ریاضت اقتصادی دولت، خواستار تجدید نظر دولت در سیاست خود در قبال وسایل حمل و نقل عمومی شده‌اند. در این بیانیه نیز گفته شده است: «همه کارکنان خطوط اتوبوسرانی امروز -سه‌شنبه- برای مدت ۵ ساعت به اعتصابیون خواهند پیوست.»

کارکنان و اعضای اتحادیه سراسری اتوبوسرانی اعلام کردند که در خلال اعتصاب با حضور در جلسه‌ای، در مورد نحوه ادامه مخالفت و اعتراضات خود به سیاست ریاضت اقتصادی دولت تصمیم خواهند گرفت.

بر اثر این اعتصاب و حذف محدودیت تردد برای دیگر وسایل نقلیه در سطح شهر آتن، از صبح دیروز ترافیک زیادی به وجود آمده و مردم برای رفتن به ادارات و محل کار خود با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

وزرای دارایی یونان، آلمان و هلند/ عکس: AFP