پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکایی بر فراز سوریه

گروه بین‌الملل- شبکه تلویزیونی «ان.‌بی.‌سی» آمریکا از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر فراز خاک سوریه خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از الاهرام، ان.‌بی.‌سی فاش کرد که تعداد زیادی از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر فراز خاک سوریه در پرواز هستند تا از این کشور اطلاعات جمع‌آوری کنند. ان. بی.‌سی افزود: «این هواپیما‌ها حملات ارتش سوریه علیه مخالفان و شهروندان را رصد می‌کنند.» این شبکه تلویزیونی آمریکایی به نقل از برخی مسوولان در پنتاگون اعلام کرد که این شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات به منزله زمینه‌چینی برای دخالت نظامی آمریکا در سوریه نیست، بلکه دولت آمریکا امیدوار است که مدارکی جمع کند و تحرکات دولت سوریه و تماس‌های نظامی‌اش را زیر نظر بگیرد. این مسوولان افزودند: «هدف از گردآوری مدارک و زیرنظر گرفتن تحرکات نظامی دولت سوریه استفاده از آن برای همراهی کردن گسترده جامعه بین‌الملل علیه نظام حاکم بر دمشق است.» مسوولان پنتاگون همچنین فاش کردند که میان وزارتخانه‌های دفاع، خارجه و کاخ‌سفید مذاکراتی برای اعزام هیات‌های بشردوستانه به سوریه انجام گرفته است. از سوی دیگر «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه با «چای جیون» معاون وزیر خارجه چین و فرستاده این کشور در دمشق دیدار کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، فرستاده چین در جریان دیدار با بشار اسد تاکید کرد که کشورش از فرآیند اصلاحات جاری در سوریه و قدم‌های مهمی که دمشق در این راستا برداشته است، حمایت می‌کند. چای افزود که کشورش همچنان به ایفای نقش خود در سوریه برای ارائه راه‌حل بحران این کشور از طریق گفت‌و‌گو میان طرف‌های سوری به دور از هر گونه دخالت خارجی ادامه می‌دهد.

بشار اسد نیز با تقدیر از چین به دلیل مواضعش در حمایت از سوریه گفت: «آنچه سوریه در معرض آن قرار دارد، تجزیه‌ و از بین بردن جایگاه ژئوسیاسی و نقش تاریخی‌اش در منطقه است.» اسد افزود که سوریه همچنان به فرآیند اصلاحات سیاسی بر اساس برنامه روشن و جدول زمانی مشخص ادامه می‌دهد. «چای جیون» معاون وزیر خارجه چین همچنین با «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه در دمشق دیدار کرد. به گزارش ایلنا به نقل از سانا، در این دیدار که «احمد عرنوس» معاون وزیر خارجه سوریه و سفیر چین در دمشق نیز حضور داشتند، اوضاع کنونی سوریه و روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. جیون پس از دیدار به خبرنگاران گفت: «با مسوولان سوری اوضاع سوریه را بررسی کردیم و در مورد راه‌های تقویت همکاری دو کشور برای رویارویی با این مرحله دشوار در سوریه نیز رایزنی کردیم.» او افزود: «ما بر این باوریم که استقلال، حاکمیت و وحدت سوریه باید توسط همه طرف‌ها و نیز توسط جامعه بین‌المللی مورد احترام قرار گیرد.»

جیون تاکید کرد که ما از گزینه گفت‌و‌گوهای ملی و اصلاحات در این کشور حمایت می‌کنیم و امیدواریم در این زمینه پیشرفت حاصل شود. از سوی دیگر، «بشاراسد» رییس‌جمهوری سوریه، پیامی را از «محمد ولد عبدالعزیز» رییس‌جمهوری موریتانی درباره اوضاع کنونی سوریه دریافت کرد. بنا‌بر این گزارش، این پیام را «مولای محمد لقظف» نخست‌وزیر موریتانی به بشار اسد تحویل داد. بنابر گزارش سانا، اسد در دیدار با لقظف اوضاع حاکم بر سوریه و هدف قرار گرفتن این کشور به شیوه‌ها و ابزارهای مختلف برای ایجاد هرج و مرج و آشوب را تشریح کرد. او افزود که اصلاحات سیاسی در سوریه باید همراه با تحقق ثبات در این کشور انجام پذیرد.

او در ادامه افزود: «در حال حاضر سوریه از سوی گروه‌های مختلف به وسیله ابزارهای گوناگون هدف قرار گرفته است تا در این کشور آشوب ایجاد شود. اصلاحات سیاسی در سوریه باید به همراه وجود امنیت و حمایت از شهروندان باشد.» لقظف نیز بر هدف قرار گرفتن سوریه تاکید کرد و گفت که ثبات سوریه اساس ثبات کشورهای عربی و منطقه است. در تحولی دیگر مرتبط با سوریه، الجزیره گزارش داد که هزاران مصری و سوری در اعتراض به خشونت‌ها در سوریه در مقابل سفارتخانه این کشور در «قاهره» تظاهرات کردند و خواستار اخراج سفیر دمشق از این کشور شدند.