گروه بین‌الملل- دیروز، چهارشنبه، قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۰۱ دلار رسید. زیرا افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نگرانی از ناتوانی یونان در اجرای اقدامات ریاضتی را تحت‌الشعاع قرار داد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام ۸۰ سنت رشد کرد و به ۵۵/۱۰۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با افت ۱۷ سنتی در رقم ۷۴/۱۰۰ دلار ثابت شد. دیروز در لندن نفت‌خام برنت نیز ۸۰ سنت افزایش یافت و بشکه‌ای ۱۵/۱۱۸ دلار معامله شد.

تحلیلگران نگران هستند که رونمایی ایران از پروژه‌های جدید هسته‌ای به تنش بین تهران و قدرت‌های غربی دامن بزند و درنتیجه در عرضه نفت اختلال ایجاد شود.

ناتالی رابرتسون، تحلیلگر کالا از گروه بانکی ای‌ان‌زد در ملبورن، دراین باره می‌گوید: «به نظر من بازار بین چشم‌انداز کاهش تقاضا و شرایطی که در خاورمیانه شاهد آن هستیم، سرگردان است.»

بااین وجود مرکز مشاوره انرژی اسکورک گزارش داد درپی رشد اندک خرده فروشی آمریکا در ماه ژانویه، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای بنزین دچار کاهش خواهد شد و درنتیجه قیمت نفت افت خواهد کرد. در گزارش این مرکز آمده است: «مصرف‌کنندگان پول خرج می‌کنند اما با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی و علاقه آنان به خرید آی‌فون، پولشان را صرف خرید بنزین نمی‌کنند.»

این درشرایطی است که در یونان قانون‌گذاران بسته کاهش هزینه‌ها را تصویب کرده‌اند تا بتوانند برای جلوگیری از تعویق بازپرداخت بدهی‌های این کشور وام نجات دریافت کنند. اما پس از آن که آتن نتوانست با همه درخواست‌های اتحادیه اروپا موافقت کند، وزرای دارایی این اتحادیه نشست بررسی اعطای وام به یونان را لغو کردند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۹۸/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۵۵/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.