فارس‌ـ خبرگزاری رویتر گزارش داد، میزان درآمدهای نفتی کشورهای عضو سازمان اوپک تا پایان امسال به بیش از ۷۰۰‌میلیارد‌ دلار خواهد رسید. افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی، کشورهای نفتخیز خاورمیانه را نسبت به افزایش رشد اقتصادی خود طی سال‌های آینده کاملا مطمئن کرده است. افزایش قیمت جهانی نفت از ۲۰‌دلار طی سال ۲۰۰۲ میلادی به بیش از ۷۰‌دلار، ‌دلارهای نفتی را به سوی کشورهای نفتخیز خاورمیانه سرازیر کرده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای نفتخیز خاورمیانه قادر خواهند بود از این پس علاوه بر پرداخت بدهی‌های خارجی و داخلی خود، در پروژه‌های زیرساختی سرمایه‌گذاری بیشتری کنند و درآمدهای خود را در بازارهای مالی بین‌المللی سرمایه‌گذاری کنند.

میزان درآمدهای نفتی عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تا پایان امسال، به بیش از ۴۰۰‌میلیارد ‌دلار خواهد رسید که این رقم برای خریداری یک شرکت بزرگ نفتی مثل اکسون موبیل آمریکا کافی است.

موسسه مالی سامبای عربستان نیز اعلام کرد، میزان درآمدهای نفتی این کشور تا پایان سال ۲۰۰۶، به بیش از ۲۰۳‌میلیارد ‌دلار خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی بیش از ۲۵درصد رشد خواهد داشت.

عربستان قصد دارد طی سال‌های آینده بیش از ۶۹‌میلیارد‌ دلار در بخش انرژی سرمایه‌گذاری کند. هزینه‌های دفاعی و نظامی این کشور نیز طی سال‌های آینده به بیش از ۴۸‌میلیارد ‌دلار خواهد رسید.