گروه بین‌الملل- ادامه بمباران‌های لبنان از جانب اسرائیل اکنون این نگرانی را به وجود آورده است که قیمت‌های نفت خام به یکباره افزایش پیدا کند. اکنون دامنه پیش‌بینی‌های کارشناسان حتی قیمت عجیب ۱۰۰دلار در هر بشکه را نیز هدف قرار داده است. در حالی که پیش از این، عمده گمانه‌زنی‌ها بر روی ۸۰دلار دور می‌زد. اما در این میان، آدام سیمینسکی، مدیر بخش اقتصاد انرژی دویچه‌بانک که یکی از تحلیلگران ارشد بازار نفت در اروپا به شمار می‌رود، نظر دیگری دارد و پیش‌بینی او بسیار فراتر از دیگران است. این تحلیلگر به خبرنگار بخش اقتصادی بی‌بی‌سی نیوز گفت: اگرچه هنوز قیمت نفت از ۷۸دلار فراتر نرفته است، اما شرایط بازار به گونه‌‌ای است که همه‌چیز برای رسیدن قیمت جهانی نفت به ۱۲۵دلار به ازای هربشکه آماده است. به این ترتیب باید بگوییم که با توجه به رشد بازار، هدف اصلی ۱۲۵دلار است.

سیمینسکی با اشاره به بحران خاورمیانه گفت: علاوه بر ناآرامی‌های خاورمیانه باید انتظار هربحرانی را در بازار نفت داشت، زیرا توفان‌ها و دیگر عوامل جوی مخرب برای چاه‌های نفت همچنان وجود دارند و هرلحظه ممکن است از این دست اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی گریبان‌گیر بازار نفت شود. ما به شدت نگران وضعیت خاورمیانه هستیم، زیرا به راستی تحولات آنجا برای بازار نفت معنی‌دار است. دویچه‌بانک قیمت هربشکه نفت را برای ماه‌های جولای و سپتامبر ۶۵دلار پیش‌بینی کرده بود که البته قیمت نفت به طور میانگین در این مدت ۷۵دلار بود. این اختلاف پیش‌بینی ۱۰دلاری باعث شد تا واحد اقتصاد انرژی پیش‌بینی قیمت نفت را طی ماه‌های اکتبر تا دسامبر پنج دلار افزایش داده و به ۷۰دلار در هربشکه برسانند.

این کارشناس در ادامه گفت: اگر بحران‌ها فروکش کند، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت به طور متوسط ۶۲دلار در هر بشکه در سال ۲۰۰۷ باشد. زیرا بسیاری از اقتصادها توان تحمل نفت بیش از حد گران را برای سال آینده ندارند، از طرف دیگر، پایگاه خبری- تحلیلی بلومبرگ نیز دیروز به بررسی بازار نفت پرداخت. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که نزدیک به ۱۵دلار از قیمت نفت به دلیل افزایش ریسک‌های ژئوپولتیک و همچنین بحران خاورمیانه است، اما بررسی‌های کارشناسی بر روی عوامل بنیادین بازار نفت مانند ذخایر اثبات شده و حجم تولید و تقاضا برای نفت نشان می‌دهد که شرایط بازار نفت رفته‌رفته در حال تغییر است. این مساله اکنون در هیاهوی بحران‌های نفت کمتر به گوش می‌رسد، اما کارشناسان بلومبرگ عقیده دارند که اکنون وضعیت نفت با چند سال قبل تفاوت کرده است، تقاضاهای تازنده اکنون همه مازاد تولید را می‌بلعند و این در حالی است که در سال‌های قبل بازار همواره با ۲ تا ۵/۲میلیون بشکه مازاد تولید نفت در روز روبه‌رو بوده است. نزدیک به ۲ماه است که هیچ‌ گزارشی مبنی بر افزایش حجم ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا گزارش نشده است و این مساله یک علامت روشن برای بازار نفت است.

پس از آنکه دپارتمان انرژی آمریکا اعلام کرد که قیمت بالای انرژی تاثیری در اقتصاد این کشور نگذاشته است.

دو روز قبل اعلام شد که افزایش بهای انرژی باعث افزایش تورم در آمریکا و کاهش رشد اقتصادی شده است.

پس از آمریکا اکنون نوبت به اروپا رسیده تا نگرانی‌های خود را در مورد افزایش قیمت نفت بیان کند. در ۲ماه گذشته هم قیمت انرژی و هم قیمت غذا در اروپا مدام در حال افزایش بوده است و منطقه یورو همچنان در این زمینه نگرانی دارند.

مقامات دولتی اسپانیا در این زمینه گفتند: افزایش نرخ بهره و بالارفتن قیمت نفت باعث خواهد شد تا میزان مصرف در جامعه کاهش پیدا کند و این مساله رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد.