یورو در انتظار تعیین‌تکلیف طرح ریاضت اقتصادی یونان

عکس: AFP پارلمان یونان بررسی طرح‌های جدید ریاضت اقتصادی را آغاز کرد

گروه بین‌الملل- دیروز پارلمان یونان بررسی مصوبه پیشنهادی دولت درباره ریاضت‌های تازه اقتصادی برای دریافت وام از اتحادیه اروپا را آغاز کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنا به پیش‌شرط وام‌دهندگان اتحادیه اروپا، پارلمان یونان باید تا ۱۲ ماه فوریه طرح ریاضت‌های تازه در یونان را تصویب می‌کرد.

این در شرایطی است که کابینه یونان تدابیر تازه ریاضتی که از شروط صندوق بین‌المللی پول و حوزه یورو در ازای تخصیص کمکی ۱۳۰ میلیارد یورویی است را تصویب کرده است. طبق این گزارش، پیش‌نویس این لایحه اکنون باید به تصویب پارلمان یونان و همچنین وزرای دارایی کشورهای اتحادیه اروپا برسد.

پنج وزیر دولت یونان در ارتباط با این موضوع استعفا کرده‌اند و یکی از آنها حتی درخواست‌های خارجی را «مایه سرافکندگی» خوانده است. اتحادیه‌های کارگری جمعه گذشته، اعتصابی ۴۸ ساعته را آغاز کرده بودند که طی آن معترضان با پلیس درگیر شدند.

«لوکاس پاپادموس» نخست‌وزیر یونان هشدار داده است که این کشور در صورت مخالفت با کاهش هزینه‌ها و بازپرداخت بدهی با «هرج و مرج اقتصادی افسارگسیخته» روبه‌رو خواهد شد. وی به کابینه گفت که «نمی‌توانیم اجازه دهیم یونان ورشکسته شود» و افزود که این لحظه‌ای از «مسوولیت‌های تاریخی» است.

پاپادموس هشدار داد: «اجرای بازپرداخت قسط بدهی به صورتی بی‌نظم، کشور را به ورطه یک ماجراجویی فاجعه بار می‌اندازد.» رهبر یونان گفت: «وزرایی که با تدابیر ریاضتی مخالفند نیز نمی‌توانند در ائتلاف دولت باقی بمانند.»

در این گزارش آمده است که تدابیر تازه ریاضتی شامل کنار گذاشته شدن ۱۵ هزار شغل دولتی و کاهش ۲۰ درصدی حداقل حقوق از ماهانه ۷۵۱ یورو به ۶۰۰ یورو است.