رژیم صهیونیستی توافق فتح و حماس را محکوم کرد!

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی/ عکس:‌GettyImages

گروه بین‌الملل- رژیم اشغالگر قدس، توافق دو گروه رقیب فلسطینی برای تشکیل دولت وحدت ملی را مورد انتقاد قرار داد. به گزارش بی.‌بی.‌سی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از دیدار خالد مشعل رهبر سیاسی حماس و محمود عباس رییس تشکیلات خود‌گردان فلسطینی در قطر و توافق بر سر جزئیات تشکیل یک دولت انتقالی به ریاست رهبر فتح، به شدت انتقاد کرد. او ادعا کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین باید میان آشتی با حماس و صلح با اسرائیل یکی را انتخاب کند. او مدعی شد: «صلح با حماس ممکن نیست. آنها یک گروه تروریستی هستند و هدفشان نابودی اسرائیل است.» مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی، ماه گذشته در تلاش برای از سر گیری مذاکرات با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کردند. این مذاکرات که پس از حدود یک سال توقف گفتگوها صورت می‌گرفت، مانند همیشه نتیجه‌ای در بر نداشت.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که توافق محمود عباس با رهبر حماس، ناامیدی او به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات با رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. براساس این توافق، محمود عباس، همزمان ریاست دولت انتقالی و نخست وزیری تشکیلات خودگردان را بر عهده خواهد داشت.

خالد مشعل و محمود عباس در این جلسات که به میزبانی قطر برگزار می‌شد، در مورد جزئیات طرح آشتی ملی که در ماه آوریل سال ۲۰۱۱ بین دو گروه رقیب حماس و فتح به نتیجه کلی رسیده بود گفت‌وگو کردند و سرانجام در مورد جزئیات آن به توافق دست یافتند. قرار است دولت انتقالی، با عنوان دولت وحدت ملی، انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و همچنین انتخابات پارلمانی را در سرزمین‌های فلسطینی واقع در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه برگزار کند.

به گفته خبرنگاران، موضوع تصدی ریاست دولت انتقالی یکی از موانع اصلی اجرای این توافق بوده ‌است.

حماس با خواست تشکیلات خودگردان برای سپردن ریاست دولت انتقالی به عباس شدیدا مخالفت می‌کرد. تغییر موضع این گروه، راه را برای تشکیل دولت انتقالی باز کرد. گزارش‌ها حاکی است که هیات دولت انتقالی فلسطینیان با عضویت چهره‌های تکنوکرات و مستقل تشکیل خواهد شد. رژیم اشغالگر قدس، که حماس را گروهی تروریستی می‌داند، پیش از این هم با سازش سیاسی میان فلسطینیان شدیدا مخالف کرده‌ بود.

براساس توافقی که در ماه آوریل سال گذشته میلادی میان حماس و فتح حاصل شد، قرار شد اداره امور تمامی‌سرزمین‌های فلسطینی به تشکیلات واحدی سپرده شود. به عنوان بخشی از این توافق، قرار بود که دولت انتقالی، انتخاباتی را برای برگزیدن نمایندگان پارلمان و رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی برگزار کند تا زمینه تشکیل دولت واحد فراهم شود.

براساس توافق ماه آوریل سال گذشته، انتظار می‌رفت که انتخابات عمومی‌در بهار سال‌جاری برگزار شود اما به گفته خبرنگاران، با تاخیری که در امضای توافق نهایی صورت گرفته است، امکان برگزاری انتخابات در آن زمان وجود ندارد و این انتخابات باید دیرتر برگزار شود. محمود عباس مایل بود سلام فیاض، نخست وزیر فعلی تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری، ریاست دولت انتقالی را در دست بگیرد.

حضور پیشین حماس در دولت فلسطینی با واکنش منفی کشورهای غربی روبه رو شد. کابینه‌ای که پس از پیروزی این گروه در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ به قدرت رسید تحت تحریم کشورهای اروپایی و آمریکا قرار گرفت. آنها به رسمیت شناختن دولت حماس را به پایان دادن به مبارزه مسلحانه از سوی این گروه، به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و حمایت از روند صلح اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی مشروط کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در واکنش با این توافق گفت که هر دولت فلسطینی باید بدون هر گونه اما و اگر به دور بودن از خشونت متعهد باشد و اسرائیل و توافق‌های پیشین با آن را به رسمیت بشناسد.