گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر چین تاکید کرد که این کشور نقش مهم‌تر و فعال‌تری در حل بحران مالی و بدهی منطقه یورو خواهد داشت. به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، ون جیابائو تصریح کرد: چین قصد دارد برای مشارکت در حل بحران مالی و بدهی منطقه یورو در صندوق نجات مالی اروپا سرمایه‌گذاری کند ولی هنوز هیچ تعهدی در این خصوص به کشورهای اروپایی نداده است. بر اساس این گزارش آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اواخر هفته گذشته برای دیدار با مقا‌م‌های ارشد چینی وارد پکن شده بود. یکی از مهمترین موضوعات مورد گفت‌وگو بین مقام‌های دو کشور رایزنی در خصوص حل بحران بدهی و کسری بودجه منطقه یورو بوده است. بر این اساس نخست‌وزیر چین افزود: اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری چین به شمار می‌رود ولی ما هنوز هیچ قولی برای کمک به حل بحران یورو به مقام‌های اروپایی نداده‌ایم. او گفت: حل بحران بدهی منطقه یورو در شرایط کنونی کاملا لازم و ضروری است و چین قصد دارد با مشارکت در صندوق نجات و ثبات مالی اروپا به حل این بحران کمک کند. این گزارش حاکی است، چین با ۲/۳ تریلیون دلار بزرگ‌ترین ذخایر ارزی جهان را در اختیار دارد. رهبران اروپایی از چین خواسته‌اند تا بخشی از ذخایر ارزی خود را برای حل بحران مالی و بدهی منطقه یورو استفاده کند. قرار است فعالیت صندوق ثبات مالی اروپا با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد یورو از ابتدای جولای امسال یعنی یک سال زودتر از موعد مقرر آغاز شود.

چین امسال شرایط اقتصادی سختی خواهد داشت

این در شرایطی است که یک کارشناس ارشد اقتصادی آمریکا تاکید کرد که با توجه به کاهش رشد تقاضای صادراتی، اقتصاد چین امسال با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، گری شیلینگ که به درستی وقوع بحران مالی و اقتصادی ۲۰۰۷ میلادی را پیش‌بینی کرده بود تصریح کرد: آمارهای رسمی‌دولت چین نیز نشان می‌دهد تقاضا برای صادرات این کشور کاهش داشته است و این مساله به ضرر رشد و رونق اقتصادی این کشور خواهد بود. بر اساس این گزارش او افزود: کاهش صادرات مانند ترمزی برای رشد و رونق اقتصادی چین خواهد بود.

میانگین رشد اقتصادی چین در ده سال گذشته به بیش از ۴/۱۰ درصد رسیده که این رقم پنج برابر رشد اقتصادی آمریکا بوده است. بر این اساس رشد اقتصادی چین طی سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۲/۹ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۵/۸ درصد خواهد رسید. او افزود میانگین رشد اقتصادی چین طی ده سال آینده بیش از هشت درصد خواهد بود ولی در شرایط کنونی بحران مالی منطقه یورو موجب کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی چین شده است.