گروه بین‌الملل- پلیس برای متفرق کردن هزاران تن از رومانیایی‌های معترض به استانداردهای پایین زندگی و سیاست ریاضت اقتصادی دولت، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی‌.ان.ان، معترضان رومانیایی در تظاهرات خود خواستار استعفای «ترایان باسسکو»، رییس‌جمهوری رومانی و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. مرکز این تظاهرات میدان دانشگاه شهر بخارست، پایتخت رومانی بود. بسیاری از معترضان با برافراشتن پرچم‌هایی به طور نمادین، انقلاب کمونیستی سال ۱۹۸۹ در رومانی را یادآوری کردند.

پلیس برای پراکنده کردن هزاران تن از معترضان از گاز اشک‌آور استفاده ‌کرد. در درگیری‌های میان پلیس و مردم چندین تن مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. در ادامه درگیری‌ها یک افسر پلیس به خاطر پرتاب سنگ از سوی معترضان به شدت از ناحیه سر مجروح شد. یک فیلمبردار که برای شبکه تلویزیونی خصوصی «آنتنا ۳» فعالیت می‌کرد نیز توسط معترضان مجروح شد.

اعتراضات مردمی روز پنج‌شنبه به دنبال استعفای معاون بهداشت رومانی که از مخالفان اصلاحات بهداشت و درمان دولت بود، آغاز شد.

رییس‌جمهوری رومانی که با فشارهای عمومی مواجه شده بود روز جمعه اعلام کرد، اصلاحات بهداشتی و درمانی را انجام نخواهد داد زیرا اکثر افراد شاغل در نظام بهداشت و درمان مخالف این تغییرات هستند.

او گفت: «بیمارستان‌ها، پزشکان و نظام بهداشت و درمان فعلی خواهان انجام تغییرات نیستند.»

منتقدان اعلام کردند: این اصلاحات باعث حمایت از نظام بهداشت و درمان خصوصی با فراهم کردن دسترسی آنها به بودجه دولتی می‌شود و از سوی نظام بهداشت ‌و درمان دولتی با کمبود بودجه مواجه خواهد شد.

در طول سه روز گذشته، معترضان تظاهرات خود را در شهرهای بزرگ رومانی از جمله «کلوژ»، «تیمشوآرا»، «یاش» و «تارگومورس» برپا کردند.

پس از انجام چندین اقدام از سوی دولت در طول دو سال گذشته که با انتقادهایی از سوی مردم همراه بوده، این اعتراضات به راه افتاده است. دولت رومانی پس از دریافت یک وام ۲۰ میلیارد یورویی از صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹، حقوق کارمندان بخش دولتی را ۲۵ درصد کاهش داد و اعلام کرد این اقدام در راستای سیاست ریاضت اقتصادی که از سوی صندوق بین‌المللی پول توصیه شده، انجام گرفته است . معترضان در تظاهرات روز شنبه شعار «آزادی» و «مرگ بر رییس‌جمهوری باسسکو» سر دادند.