گروه بین‌الملل- «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه با اشاره به اینکه تنش‌های ایجاد شده بین آنکارا و دمشق موقتی است، گفت: «ترکیه و سوریه باید برای نجات روابط برادرانه دو کشور گام بردارند.» به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری سانا، وی در دیدار با «مصطفی کامالاک» رهبر حزب اسلام‌گرای ترکیه، افزود که ممکن است اشتباهاتی درباره اجرای اصلاحات در سوریه از سوی دو کشور صورت گرفته باشد، اما نکته مهم این است که در فرآیند کنونی و به منظور کاهش حداقل آسیب در روابط دو جانبه باید گام برداشت. رییس‌جمهوری سوریه با اشاره به روابط مطلوب دو کشور از سال ۲۰۰۰ به بعد گفت که دو کشور مشکلی با یکدیگر ندارند. اسد با اطمینان خاطر دادن به مقامات ترکیه مبنی بر آغاز اصلاحات در سوریه، ادامه داد: «اصلاحات در سوریه آغاز شده اما سخت و زمانبر است.»

وی از ملت ترکیه به عنوان ملتی خیرخواه یاد کرد و گفت: «مواضع مقام‌های ترکیه علیه سوریه قابل فهم نیست، با این وجود امیدوارم که روابط دو کشور از این بحران خارج شود.» اسد تاکید کرد که ترکیه و سوریه در یک خانه زندگی می‌کنند و اگر یکی از اتاق‌های این خانه آتش بگیرد، به دیگر اتاق‌ها نیز سرایت خواهد کرد، پس برای خاموش کردن این آتش همه باید کمک کنند.

از سوی دیگر، «محمد الدابی» رییس هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه شنبه‌شب با هیات همراه برای ارائه گزارش نتایج فعالیت ناظران در سوریه وارد قاهره شد. کمیته وزارتی اتحادیه عرب درباره بحران سوریه دیروز ـ‌یکشنبه‌ـ به ریاست «شیخ حمد بن جاسم آل‌ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در مقر اتحادیه عرب در قاهره تشکیل جلسه داد و الدابی گزارشی در مورد عملکرد ناظران عرب در سوریه و همکاری مقامات سوری در این‌باره ارائه کرد.