پایین‌ترین نرخ بیکاری آمریکا درسه سال گذشته

عکس: GettyImages

شادی آذری

با افزایش میزان استخدام‌ها در ایالات متحده طی ماه گذشته میلادی، نرخ بیکاری این بزرگترین اقتصاد جهان به پایین‌ترین رقم سه سال گذشته یعنی ۵/۸ درصد رسید. این بزرگترین نشانه است مبنی بر اینکه احیای اقتصاد آمریکا قدرت گرفته است. به گزارش رویترز، وزارت کار آمریکا اواخر وقت روز جمعه اعلام کرد که تعداد افراد شاغل در بخش‌های غیرکشاورزی در ماه دسامبر ۲۰۰،۰۰۰ نفر افزایش یافته است. این بیشترین افزایش ظرف سه ماه گذشته بوده است و از رقم افزایش ۱۵۰،۰۰۰ شغل که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند بیشتر است. نرخ بیکاری آمریکا از ۷/۸ درصد در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد خود از فوریه ۲۰۰۹ تاکنون کاهش یافته است. این نشانه‌ای است امیدوارکننده برای رییس‌جمهوری ایالات متحده، باراک اوباما که وضعیت بازار کار می‌تواند در انتخاب مجدد او برای دوره بعدی ریاست‌جمهوری سرنوشت‌ساز باشد.

دیان اسوونک، اقتصاددان ارشد مرکز مالی مسیرو در شیکاگو می‌گوید: «وضعیت بازار کار امیدوارکننده است اما هنوز راه زیادی در پیش است تا مشاغلی که از بین رفته‌اند جبران شوند.»

زنجیره‌ای از اخبار اقتصادی بهتر از انتظار که طی هفته‌های اخیر منتشر شدند، نشان دهنده تفاوت اوضاع احیای اقتصادی در آمریکا و اروپا بوده است . در اروپا به نظر می‌رسد اقتصاد در حال کوچک شدن است. در بازارهای مالی اطلاعات مربوط به اشتغال آمریکا تحت تاثیر نگرانی از بحران بدهی‌های اروپا قرار گرفت. ارزش اغلب سهام در آمریکا کاهش یافت و ارزش دلار در برابر یورو به بالاترین میزان طی ۱۶ ماه گذشته رسید. در شرایطی که جمهوری‌خواهان در جریان رقابت‌های انتخاباتی سیاست‌های اقتصادی اوباما را مورد سرزنش قرار می‌دهند، آمار اقتصادی جدید به نوعی حمایت سیاسی از اوباما را با خود به همراه داشته است.

در سال گذشته ۶/۱ میلیون شغل به مشاغل آمریکا افزوده شد که این بیشترین میزان از سال ۲۰۰۶ تا آن زمان بوده است. نرخ بیکاری نیز که در اکتبر ۲۰۰۹ به اوج خود یعنی رقم ۱۰ درصد رسیده بود در ۴ ماه اخیر ۶/۰ درصد کاهش یافت.

اوباما با استقبال از این خبر از کنگره خواست کاهش دو ماهه مالیات بر دستمزد را در سال ۲۰۱۲ نیز تمدید نماید تا احیای اقتصادی به ثبات رسد. باراک اوباما گفت: «ما در جهت صحیح در حال حرکتیم. وقتی اعضای کنگره بر سر کار برگردند، باید کاهش مالیات قشر متوسط را برای همه در طول سال جاری تمدید نمایند تا مطمئن شویم که همچنان شاهد این احیای اقتصادی خواهیم بود.»

سطح اشتغال در آمریکا هنوز در حدود ۱/۶ میلیون شغل کمتر از دوران پیش از رکود است و اگر سرعت اشتغال‌زایی به مانند سرعت ماه دسامبر باشد در حدود دو سال و نیم طول خواهد کشید تا آن مشاغل دوباره ایجاد شوند. به ازای هر شغلی که ایجاد می‌شود، تقریبا در حدود ۳/۴ میلیون نفر بیکار در آمریکا وجود دارد. آب و هوای نسبتا خوب در ماه گذشته کمک کرد تا مشاغل بخش ساخت و ساز رشد خوبی داشته باشند.

تعداد افرادی که به عنوان پیک مشغول به کارند هم به شدت افزایش یافته است چون در فصل تعطیلات میزان خرید آنلاین افزایش یافت. این احتمال وجود دارد که تعداد چنین مشاغلی در ماه ژانویه کم ‌شود و ممکن است نرخ بیکاری دوباره افزایش یابد چون آمریکایی‌هایی که دست از جستجو برای کار کشیده بودند ممکن است دوباره به بازار کار بازگردند. اما افت نرخ بیکاری بیشتر به دلیل میزان بالای استخدام‌ها رخ داده است و کاهش نیروی کار چندان زیاد نبوده است.

در شرایطی که هنوز بازار کار آمریکا فاصله زیادی تا سلامت کامل دارد، بحران بدهی‌ها در اروپا نیز همچنان لاینحل باقی مانده است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که احیای اقتصادی در اوایل سال میلادی جاری کند خواهد شد و این پس از تقویت احیای اقتصادی در فصل چهارم سال گذشته میلادی روی می‌دهد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که به زودی آمارها نشان دهد احیای اقتصادی در فصل چهارم سال گذشته میلادی سریع‌ترین روند را طی یک سال و نیم گذشته داشته است. در شرایطی که احتمال تسهیل بیشتر سیاست‌های پولی در ایالات متحده تا حدودی به خاطر آمار مشاغل کاهش یافته است، چشم‌انداز نامطمئن موجود به معنای آن است که سومین دور خرید دارایی‌ها توسط فدرال رزرو هم می‌تواند یک گزینه مطرح باشد. آنتونی کاریداکیس، اقتصاددان ارشد کامرزبانک نیویورک می‌گوید: «فدرال رزرو در انتظار شواهد قابل‌اعتمادتری خواهد بود که نشان دهند این روند رو به بهبود در حال قدرت گرفتن است.»

رییس فدرال رزرو در نیویورک، ویلیام دادلی، در روز جمعه گفت که بانک مرکزی ایالات متحده هنوز تمایل دارد که اوراق قرضه بیشتری بخرد تا هزینه‌های وام‌گیری را کاهش دهد و اعلام کرده است که احیای اقتصادی «به طرز ناامیدکننده‌ای کند» و نرخ بیکاری «به طرز غیرقابل پذیرشی بالا» است.