گروه بین‌الملل- دولت جدید و محافظه‌کار اسپانیا اعلام کرد میزان کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۸ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتد پرس، سورایا سانز سانتاماریا سخنگوی دولت اسپانیا تاکید کرد میزان کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی که پیش از این ۶ درصد اعلام شده بود به بیش از ۸ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. دولت اسپانیا در نشست روز جمعه خود با کاهش ۹/۸ میلیارد یورو از هزینه‌های بودجه در سال ۲۰۱۲ موافقت کرده است. بر اساس این طرح دستمزد کارمندان دولت در سال ۲۰۱۲ تغییری نخواهد داشت.

دولت مادرید همچنین قصد دارد مالیات ثروتمندان این کشور را برای مدت دو سال افزایش دهد. دولت اسپانیا که با نرخ بیکاری ۵/۲۱ درصدی روبرو است قصد دارد با اجرای برنامه‌های ریاضت اقتصادی با هدف کاهش کسری بودجه و بدهی اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران بین‌المللی را بار دیگر جلب کند.

بر اساس این گزارش ماریانو راخوی نخست‌وزیر جدید اسپانیا کاهش نرخ بیکاری را مهمترین اولویت دولت در سال ۲۰۱۲ اعلام کرده است . اسپانیا بالاترین نرخ بیکاری را در بین ۱۷ کشور عضو یورو در اختیار دارد و مقام‌های این کشور نسبت به وقوع مجدد رکود اقتصادی در این کشور هشدار می‌دهند.

رشد اقتصادی اسپانیا در سه ماه سوم ۲۰۱۱ به صفر رسیده است. دولت اسپانیا قول داده است تا کسری بودجه این کشور را در سال ۲۰۱۲ میلادی به کمتر از ۴/۴ درصد کاهش دهد. اسپانیا باید میزان هزینه‌های بودجه در سال ۲۰۱۲ میلادی را بیش از ۵/۱۶ میلیارد یورو کاهش دهد.

سرمایه‌گذاران و کارشناسان بین‌المللی به شدت نگران تکرار تجربه تلخ یونان، ایرلند و پرتغال برای اسپانیا هستند.