بهبود وضعیت اوباما نزد افکار عمومی

اوباما در تعطیلات کریسمس در زادگاهش هاوایی

احسان ابطحی

در آستانه سال جدید میلادی، محبوبیت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده پس از ماه‌ها، افزایش یافت تا او نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ امیدوارتر شود و سال نو را با خرسندی از شنیدن این خبر آغاز کند، گرچه حدود ۱۰ ماه تا انتخابات باقی‌مانده و امکان پیش‌بینی قطعی درباره آینده امکان‌پذیر نیست. به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور، اما آنچه در شرایط کنونی برای اوباما اهمیت دارد این است که با وجود حملات شدید نامزد‌های جمهوریخواه به او و همچنین اقتصاد همچنان ضعیف ایالات‌متحده، میزان کسانی که عملکرد او را تایید می‌کنند از میزان کسانی که با عملکرد او مخالف هستند، بیشتر شده‌است.

آخرین نظر‌سنجی انجام شده از سوی موسسه گالوپ نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد اوباما را تایید می‌کنند که این میزان بالاترین میزان از ماه ژوئیه است و بزرگ‌ترین پیشرفت برای رییس‌جمهوری ایالات‌متحده از ماه دسامبر به شمار رود. در ماه دسامبر تعداد کسانی که عملکرد اوباما را تایید می‌کردند تنها ۴۱ درصد بود.

میانگین نظر‌سنجی‌های مختلفی که از سوی موسسه‌های گوناگون انجام شده‌است نشان می‌دهند که اوباما به طور کلی توانسته است طی یک ماه گذشته نظر افکار عمومی را به سوی خود جلب کند.

اما پرسش اینجا است که چرا اوباما پس از افت شدید محبوبیت در تابستان موفق شده‌است وجهه خود را نزد افکار عمومی بهبود بخشد؟ دلیل اول به اقتصاد آمریکا و نحوه تفکر مردم نسبت به آینده باز می‌گردد. در این زمینه می‌توان گفت که چشم‌انداز مصرف‌کنندگان مثبت است و آنها بر این باورند که اگرچه اقتصاد آمریکا ضعیف است اما روندی رو به رشد دارد.

روز سه‌شنبه، شاخص نظارت بر اعتماد و خوش‌بینی مصرف‌کنندگان که توسط «هیات مشاور» در نیویورک منتشر می‌شود برای ماه دسامبر به ۵/۶۴ درصد افزایش یافت. این در شرایطی است که این شاخص در ماه پیش از آن ۲/۵۵ درصد بود. اعتماد ۵/۶۴ درصدی مصرف‌کنندگان معادل سال ۱۹۸۵ میلادی است. دلیل دوم برای بهبود وضعیت اوباما نزد افکار عمومی، مبارزه حزبی او برای کاهش مالیات بر در‌آمد کارگران آمریکایی بوده‌است. او طی این مبارزات توانست خود را به عنوان طرفدار طبقه متوسط جامعه معرفی کند. با این همه زمانی که بحث رقابت مطرح می‌شود اوباما همچنان آسیب‌پذیر است. نظر‌سنجی‌های سه روز گذشته نشان می‌دهند کسانی که عملکرد اوباما را تایید می‌کنند دو درصد کمتر از کسانی هستند که با عملکرد او مخالفند. (۴۸ دربرابر ۴۶)

گالوپ همچنین معتقد است روسای جمهوری که قصد دارند بار دیگر این سمت را در اختیار بگیرند در این مرحله زمانی باید بیش از ۵۰ درصد از مردم عملکردشان را تایید کنند. به هرحال موفقیت اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ به عوامل مختلفی از جمله نحوه شکل‌گیری مبارزات انتخاباتی جمهوریخواهان علیه او و بهبود وضعیت اقتصادی بستگی دارد. این در شرایطی است که طی آخرین نظر‌سنجی‌های گالوپ، اوباما با ۵۰ درصد آرا از اصلی‌ترین رقبای جمهوریخواه خود یعنی میت رامنی و نیوت گینگریچ که ۴۸ درصد آرا را در اختیار دارند، پیش است.