گروه بین‌الملل- دیروز، چهارشنبه، نفت بیش از بشکه‌ای ۱۰۱ دلار معامله شد، زیرا سرمایه‌گذاران نگران بودند افزایش تنش‌ها در خاورمیانه در عرضه نفت وقفه ایجاد کند.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه ۶ سنت رشد کرد و به ۴۰/۱۰۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها ۶۶/۱ دلار جهش کرد و در رقم ۳۴/۱۰۱ دلار ثابت شد. اما دیروز در لندن، نفت خام برنت ۱۲ سنت کاهش یافت و بشکه‌ای ۱۵/۱۰۹ دلار معامله شد.

روز سه‌شنبه ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داد محمدرضا رحیمی،معاون اول رییس‌جمهوری این کشور، گفته است درصورتی که کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت اعمال کنند، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

تنگه هرمز یکی از بزرگ‌ترین مسیرهای عبور نفت‌کش‌ها به شمار می‌رود و حدود یک ششم نفت جهان از این تنگه عبور می‌کند. درصورتی که نفت‌کش‌ها از این مسیر عبور نکنند، مجبور خواهند شد برای رسیدن به مقصد مسیرهای دورتری را انتخاب کنند که این مساله موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد. مرکز مشاوره انرژی اسکورک اعلام کرد اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۴۰ دلار خواهد رسید. نشانه‌های بهبود شرایط اقتصادی آمریکا نیز به افزایش قیمت نفت کمک کرد. مرکز کانفرنس بورد گزارش داد شاخص اعتماد مصرف‌کننده این مرکز نسبت به ماه نوامبر ۱۰ واحد جهش کرده و به ۵/۶۴ واحد یعنی بیشترین میزان از ماه آوریل تاکنون رسیده است.

فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا هم پیش‌بینی کرد فروش در تعطیلات کریسمس ۸/۳ درصد افزایش خواهد یافت.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین ۶۸/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۰۹/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.