گروه بین‌الملل- کره‌شمالی، همسایه جنوبی خود را به بی‌حرمتی به رهبرفقیدشان متهم کرد. کره‌شمالی از نخستین واکنش رسمی خود، کره‌جنوبی را به واکنش غیرقابل تحمل به مرگ «کیم جونگ ایل» رهبر کره‌شمالی متهم کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پایگاه اینترنتی «اوریمینزوکری» کره‌شمالی با اعلام پذیرش هیات‌های سوگوار از کره‌جنوبی به تصمیم غیرانسانی دولت سئول که تنها به دو هیات اجازه سفر به کره‌شمالی داده است، حمله کرد. دولت کره‌جنوبی ضمن ابراز همدردی با مردم کره‌شمالی و لغو طرح جنجالی خود برای به نمایش درآوردن چراغ‌های کریسمس نزدیک مرز دو کشور، اعلام کرد که مردم کره‌جنوبی می‌توانند پیام‌های تسلیت خود را به شرط تایید شدن از سوی مقام‌های سئول به کره‌شمالی ارسال کنند. کره‌جنوبی اعلام کرده است که هیات نمایندگی دولتی برای تسلیت گفتن به پیونگ‌یانگ اعزام نخواهد کرد اما به دو گروه برای ادای احترام به رهبر درگذشته مجوز دیدار از پیونگ‌یانگ داد. این در شرایطی است که پایگاه اوریمینزوکری اعلام کرد که همه هیات‌هایی که تمایل به دیدار از پیونگ‌یانگ به منظور شرکت در مراسم سوگواری کیم باشند، پذیرفته خواهند شد.

اما به نوشته این پایگاه، سئول با جلوگیری از چنین دیدارهایی و افزایش تدابیر امنیتی برای تشدید رویارویی تلاش می‌کند. این پایگاه جلوگیری سئول از دیدار هیات‌های بیشتر را اقدامی غیرقابل پذیرش، غیرمتمدنانه و غیرانسانی توصیف کرد که می‌تواند تاثیر منفی قابل توجهی بر روابط دو کشور داشته باشد.

این پایگاه همچنین در اشاره‌ای آشکار به خودداری سئول از اعزام هیات رسمی، کره جنوبی را به «بی‌حرمتی» به رهبر فقید کره‌شمالی متهم کرد.