رقیب پوتین مشخص شد

گروه بین‌الملل- حزب اپوزیسیون چپ میانه روسیه موسوم به حزب «روسیه عادل»، رهبر این حزب را به عنوان کاندیدای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس تعیین کرد. به گزارش ایلنا به نقل از شین‌هوا، «سرگئی میرونوف» رهبر حزب اپوزیسیون روسیه که به عنوان رقیب «ولادیمیر پوتین» نخست‌وزیر این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تعیین شده است، تاکید کرد که راهبردهای انتخاباتی این حزب شامل برنامه‌هایی برای غلبه بر فقر و فساد است. او همچنین گفت که اپوزیسیون با حزب حاکم «روسیه متحد» در ترکیب جدید دوما، ائتلافی تشکیل نخواهد داد. خبرگزاری «ایتارتاس» به نقل از میرونوف گزارش داد:«با حزب روسیه متحد حتی یک توافق رسمی هم نمی‌توان داشت.» حزب اپوزیسیون چپ میانه روسیه که در ماه اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی تشکیل شد، بر مبنای نتایج رسمی اعلام شده در انتخابات پارلمانی اخیر ۶۴ کرسی را از آن خود کرده است. میرونوف که موسس حزب اپوزیسیون است، پیش از این به عنوان رییس مجلس علیای روسیه فعالیت می‌کرد. او در کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۴ میلادی نیز با ولادیمیر پوتین که در آن زمان رهبری حزب روسیه متحد را بر عهده داشت، رقابت می‌کرد. حزب حاکم روسیه متحد ماه گذشته میلادی به طور رسمی ولادیمیر پوتین را به عنوان کاندیدای خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ میلادی تعیین کرد.

این در شرایطی است که روز شنبه ده‌ها هزار تن در روسیه در بزرگ‌ترین تظاهرات سیاسی در طول یک دهه اخیر شرکت کردند و خواهان برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی شدند.

معترضان در میان تدابیر شدید امنیتی و در حالی که پرچم و پلاکارد در دست داشتند، در میدانی در جنوب کاخ کرملین تجمع کردند. «میخائیل کاسیانف» نخست‌وزیر سابق روسیه با حضور در میان معترضان گفت که مردم این کشور از این که همانند حیوان با آنها رفتار شود، ناخشنودند. مقام‌های مسکو مجوز راهپیمایی ۳۰ هزار تن را در میدان «انقلاب» صادر کردند و در دیگر شهرهای روسیه نیز اعتراض‌های کوچک‌تری برپا شد. حداقل ۵۰ هزار پلیس و نیروی ضد شورش در خیابان‌های مسکو مستقر شده‌اند. در انتخابات هفته گذشته، حزب حاکم «روسیه متحد» به رهبری «ولادیمیر پوتین» نخست‌وزیر روسیه با اکثریت ناچیزی به پیروزی دست یافت.

در جریان اعتراض‌هایی که هفته گذشته در مخالفت با ولادیمیر پوتین صورت گرفت، صدها تن دستگیر شدند. محل این اعتراض‌ها عمدتا مسکو و سن پترزبورگ بود. نتایج رسمی انتخابات پارلمان روسیه (دوما) روسیه حاکی از آن بود که حزب حاکم، ۴۹ درصد آرا را به دست آورده و حزب «کمونیست» با ۱۹ درصد دوم شده است. حزب حاکم روسیه متحد در این انتخابات حدود دو سوم کرسی‌های پارلمانی خود را از دست داد اما همچنان اکثر کرسی‌ها را در اختیار دارد.