گروه بین‌الملل- نشست سران اتحادیه اروپا که به منظور نجات منطقه یورو و اتحادیه اروپا انجام شد، روز جمعه به پایان رسید. با اینکه سرانجام بریتانیا، با طرح ارائه شده در خصوص یک «معاهده جدید مالی» موافقت نکرد، اما بیست و شش کشور دیگر اتحادیه اروپا، به توافق اصولی بر سر این پیمان دست یافتند. به گزارش یورو نیوز، هرمان فون رامپوی، رییس اتحادیه اروپا اظهار داشت: «این پیمان در مورد نظم و انضباط مالی بیشتر، جریمه و مجازات به‌صورت خودکار و نظارت سختگیرانه است. به جز یک کشور، تمام کشورهای منطقه یورو و خارج از آن، در این پیمان مشارکت خواهند کرد.»

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا اعلام داشت مخالف هرگونه پیمانی که «استقلال سیستم اقتصادی بریتانیا را به خطر اندازد» خواهد بود.

در مورد گام‌های بعدی، رامپوی اضافه کرد: «حد اکثر در اوایل ماه مارس این پیمان مالی امضاخواهد شد، شاید نیز کمی زودتر.»حال سران اروپایی می توانند با خرسندی به کشورهای خود برگردند چون به هر صورت توانستند فعلا اروپا را از خطر بزرگی نجات دهند. همانند ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا که اکنون باید برای رفع مشکلات ایتالیا و بحران بدهی‌های این کشور تلاش کند.

آنگلا مرکل نیز از نتیجه این نشست راضی است، چون با سیاست‌های ریاضت اقتصادی وی، تا حد زیادی موافقت شد.