گروه بین‌الملل- مولوی فقیر محمد، معاون فرمانده طالبان پاکستان از برگزاری مذاکره با دولت این کشور خبر داده و گفته‌است که این گفت‌وگوها در مسیر خوبی پیش می‌رود.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، مولوی فقیر محمد گفته‌است که محور اصلی این مذاکرات منطقه قبیله‌ای باجور است. به گفته معاون فرمانده طالبان پاکستان، در صورت موفقیت، انتظار می‌رود که این گفت‌وگو‌ها، سایر مناطق مورد مناقشه را هم شامل شود. معاون فرمانده طالبان ضمن تاکید بر این که این گفت‌وگوها در مسیر درستی در حال انجام است، افزود که مقام‌های پاکستانی ۱۴۵ زندانی طالبان را به نشانه حسن نیت آزاد کردند و خواستار آتش بس شده‌اند.

هر چند دولت پاکستان، هنوز انجام این مذاکرات را تائید نکرده، اما این نخستین باری است که دست‌کم، یک طرف، خبر مذاکره را تایید می‌کند.

براساس گزارش‌ها، در گذشته چندین بار مذاکرات صلح بین طالبان پاکستان و دولت این کشور به نتیجه نرسید و پیکارجویان این فرصت را یافتند که بار دیگر تجدید قوا کنند.

با توجه به افزایش اختلاف‌ها بین گروه‌های مختلف طالبان پاکستان، تحلیلگران نسبت به دستیابی به هر‌گونه توافق صلح تردید دارند.پیش از این هم یک مقام ارشد شورای عالی صلح افغانستان هم گفته‌بود که تلاش‌ها برای از سر‌گیری مذاکرات صلح با گروه طالبان آغاز شده‌است.معصوم استانکزی، رییس دبیر‌خانه این شورا اوایل آذر‌ماه گفته‌بود که این مذاکرات در صورت ایجاد یک دفتر سیاسی از سوی گروه طالبان وارد مراحل عملی خواهد شد.

استانکزی زمانی که برهان الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح در حمله انتحاری در منزلش کشته‌ شد، در همانجا حضور داشت و در اثر این حمله زخمی شد. این حادثه باعث شد که تلاش‌های حکومت افغانستان برای مذاکره با گروه طالبان عملا متوقف شود. حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان اما مساله مصالحه با طالبان را اخیرا در لویه جرگه سنتی در کابل مطرح کرد و از شرکت‌کنندگان این جرگه خواست تا در مورد شیوه تماس با طالبان به او مشورت بدهند. اکنون که شرکت‌کنندگان لویه جرگه، در قطعنامه خود از تلاش‌ها برای گفت‌وگو و مصالحه با طالبان حمایت کردند، مسوولان شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند که این موضوع یکبار دیگر در دستور کار آنها قرار گرفته است. معصوم استانکزی گفت که مساله چگونگی مذاکره با طالبان، در جدید‌ترین جلسه هیات رهبری شورای عالی صلح مطرح و تاکید شد که با طالبان باید از یک نشانی مشخص تماس گرفته‌شود.

او گفت: «یک موضوع مشخص این‌ است که اگر مذاکره می‌شود، باید طرف مذاکره افغان‌ها باشند و نشانی‌شان مشخص باشد. هر کسی که از سوی آنها خود را معرفی می‌کند، باید توجه شود که حادثه قبلی (ترور برهان الدین ربانی) تکرار نشود.»