واکنش پوتین به اعتراضات انتخاباتی

عکس: AFP

ولادیمیر پوتین، روزپنج‌شنبه آمریکا را متهم کرد که عامل بروز ناآرامی‌ها و اعتراضات پس از انتخابات پارلمانی اخیر در آن کشور بوده‌است. به گفته پوتین، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با جو سازی به بعضی از فعالان مخالف خط داده است. نخست‌وزیر روسیه معتقد است که کلینتون با انتقاد از انتخابات اخیر در روسیه، مخالفان کرملین را به اعتراض تشویق کرده است. دیروز در مسکو برگزار شد

بزرگ‌ترین تظاهرات روسیه پس از فروپاشی شوروی

ولادیمیر پوتین آمریکا را متهم کرد که عامل بروز ناآرامی‌ها و اعتراضات پس از انتخابات پارلمانی اخیر بوده ‌است

گروه بین‌الملل- دیروز، مسکو، پایتخت روسیه، شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات در طی ۲۰ سال گذشته و از هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور انجام می‌شد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، در جدید‌ترین اقدام اعتراضی به نتایج انتخابات پارلمانی هفته گذشته، قرار بود دیروز، ده‌ها هزار نفر در میدانی در جنوب کاخ کرملین تجمع و درخواست برگزاری مجدد این انتخابات را مطرح کنند.

این در حالی است که مقامات مسکو مجوز راهپیمایی ۳۰ هزار نفر را در میدان انقلاب صادر کرده‌اند و در دیگر شهرهای روسیه نیز اعتراضات کوچک‌تری برنامه‌ریزی شده‌است.همزمان دیروز گزارش‌ها حاکی از آن بود که دست‌کم ۵۰ هزار پلیس و نیروی ضد شورش در خیابان‌های مسکو مستقر شده بودند.

در انتخابات هفته گذشته، حزب حاکم روسیه متحد به رهبری ولادیمیر پوتین، نخست وزیر، با اکثریت ناچیزی توانست پیروز شود.

در جریان اعتراضاتی که هفته گذشته در مخالفت با ولادیمیر پوتین صورت گرفت، صدها نفر دستگیر شدند. محل این اعتراض‌ها عمدتا مسکو و سن پترزبورگ بود.

مخالفان امیدوار بودند که ۳۰ هزار نفر در تظاهرات دیروز مسکو شرکت کنند. ناظران سیاسی بر این باورند که اگر جمعیتی نزدیک به این رقم در مسکو تظاهرات کند، سلطه سیاسی دوازده ساله پوتین به لرزه خواهد افتاد.

نتایج رسمی انتخابات پارلمان -دوما- روسیه حاکی از آن بود که حزب روسیه متحد، حزب حاکم، ۴۹ درصد آرا را به دست آورده و حزب کمونیست با ۱۹ درصد دوم شده‌است.

حزب حاکم روسیه متحد در این انتخابات حدود دو سوم کرسی‌های پارلمانی خود را از دست داد اما همچنان اکثر کرسی‌ها را در اختیار دارد.

این در شرایطی است که یک شورای حقوق بشر که برای مشاوره‌دادن به دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه، ایجاد شده، گفته‌است اگر اتهامات مربوط به انجام تقلب گسترده در انتخابات هفته گذشته ثابت شود، باید انتخابات را دوباره برگزار کرد. این شورا اختیار صدور دستور برگزاری مجدد انتخابات را ندارد، اما گفته‌است که گزارش‌های مبتنی بر تقلب در انتخابات نگران‌کننده ‌است و کسانی که مرتکب چنین تقلبی شده‌اند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

بسیاری معتقدند که انتخابات هفته گذشته عادلانه برگزار نشده و پوتین برای پیروزی دست به تقلب زده‌است. این اعتقاد، با تصاویر تهیه شده با تلفن‌های موبایل و نیز یادداشت‌هایی که بر روی شبکه‌های اجتماعی در اینترنت قرار گرفت پررنگ شد. ولادیمیر پوتین، روزپنج‌شنبه آمریکا را متهم کرد که عامل بروز ناآرامی‌ها و اعتراضات پس از انتخابات پارلمانی اخیر در آن کشور بوده‌است. پوتین گفت هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با جو سازی به بعضی از فعالان مخالف خط داده است. نخست‌وزیر روسیه افزود که کلینتون با انتقاد از انتخابات اخیر در روسیه، مخالفان کرملین را به اعتراض تشویق کرده است.

در درگیری‌هایی که طی روزهای گذشته میان نیروهای پلیس و تظاهرات‌کنندگان رخ داد صدها نفر بازداشت شده‌اند. چهار روز پس از انتخابات روز یکشنبه ۱۲ آذر برخی از منابع خبری شمار بازداشت‌شدگان را ۴۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش می‌دهد روز جمعه، ۱۸ آذر در شهر خاباروفسک که در مرز چین قرار دارد دست‌کم ۲۵ معترض دستگیر شده‌اند.

تهدید‌های پوتین

این در شرایطی است که پوتین تهدید کرده‌بود که با «همه امکانات قانونی» با چنین حرکت‌هایی مقابله می‌شود. پلیس مسکو نیز هشدار داده است که تظاهرات بدون مجوز را با شدت هرچه تمام‌تر سرکوب خواهد کرد.

از سوی دیگر دولت ایالات متحده آمریکا ضمن اعلام حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز، هر دو طرف را به پرهیز از خشونت دعوت کرده ‌است.

مخالفان حزب حاکم را متهم می‌کنند از طریق اخلال در کار شبکه‌ اینترنت تلاش می‌کند جلوی گسترش اعتراض‌ها را بگیرد. در آستانه‌ برگزاری انتخابات پارلمانی نیز ولادیمیر پوتین و حامیانش به دلیل حمله‌های سایبری به پایگاه‌های اینترنتی مخالفان مورد انتقاد شدید قرار گرفته بودند.

حرکت‌های اعتراضی به نتایج انتخابات روسیه از طریق شبکه‌های اینترنتی سازماندهی شده ‌است.

عکس: AFP