گروه بین‌الملل- نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی روسیه حاکی از کاهش چشمگیر کرسی‌های حزب حاکم این کشور است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، روز دوشنبه نتیجه رای‌گیری در انتخابات دومای دولتی - مجلس سفلای پارلمان روسیه - اعلام شد. این نتیجه نشان می‌دهد که حزب روسیه متحد، به رهبری دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری، بخش بزرگی از کرسی‌های خود در دوره قبلی پارلمان را از دست داده هرچند توانسته است بار دیگر اکثریت پارلمانی را حفظ کند. دومای دولتی روسیه چهارصد و پنجاه کرسی دارد و اعضای آن با رای مستقیم مردم برای دوره‌های پنج ساله انتخاب می‌شوند.

کرسی‌های دومای دولتی براساس سهم احزاب مختلف از کل آرای ریخته شده به صندوق‌ها به این احزاب اختصاص می‌یابد و در انتخابات سال ۲۰۰۷، حزب روسیه متحد با کسب بیش از ۶۴ درصد آرا، توانسته‌بود سیصد و پانزده کرسی را در اختیار بگیرد.

نتیجه شمارش آرا در انتخابات روز گذشته نشان می‌دهد که اکثریت این حزب به ۲۳۸ کرسی کاهش یافته است. در مقابل، حزب کمونیست روسیه که از رقبای اصلی حزب روسیه متحد محسوب می‌شود، توانسته میزان آرای خود را از ۵/۱۱ درصد در سال ۲۰۰۷ به بیش از ۱۹ درصد و تعداد کرسی‌های خود را از ۵۷ کرسی به ۹۲ کرسی در پارلمان جدید افزایش دهد.

حزب چپ‌گرای «روسیه عدالت محور» تعداد کرسی‌های خود در دومای دولتی را از ۳۸ کرسی به ۶۴ کرسی و حزب راست‌گرای لیبرال دموکراتیک نیز تعداد کرسی‌ها خود را از ۴۰ کرسی به ۵۶ کرسی افزایش داده‌اند. طبق قوانین انتخاباتی روسیه، کرسی‌های دومای دولتی بر اساس آرای کسب شده توسط احزابی که دست کم ۷ درصد آرا را کسب کرده باشند بین آنها تقسیم می‌شود.

احزابی که درصد آرای انتخاباتی آنها بین ۶ تا ۷ درصد باشد هر کدام دو کرسی و احزابی که درصد آرای انتخاباتی آنها بین ۵ تا ۶ درصد باشد، یک کرسی در اختیار می‌گیرند.

پارلمان روسیه از دو مجلس دومای دولتی - مجلس سفلی - و شورای فدراسیون روسیه - مجلس علیا - تشکیل شده‌است و حزبی که بتواند حمایت اکثریت نمایندگان دومای دولتی را به دست آورد دولت را در دست می‌گیرد. نمایندگان شورای فدراسیون روسیه توسط پارلمان‌های محلی برگزیده می‌شوند و هر یک از جمهوری‌ها، استان‌ها و مناطق خودمختار تشکیل‌دهنده فدراسیون روسیه دو نماینده به این مجلس می‌فرستد. با کسب اکثریت در مجلس دومای دولتی، انتظار می‌رود که حزب روسیه متحد بتواند بار دیگر دولت را تشکیل دهد هر چند به گفته ناظران، نتیجه این انتخابات ضربه سنگینی به اعتبار و حیثیت سیاسی دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری و رهبر حزب، و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر و نامزد این حزب برای انتخابات آینده ریاست جمهوری وارد کرده است.

میزان شرکت رای‌دهندگان در انتخابات روز یکشنبه اندکی بیش از ۶۰ درصد اعلام شده که ۳ درصد کمتر از میزان مشارکت در انتخابات سال ۲۰۰۷ بوده است.