گروه بین‌الملل- موسسه آمار کره جنوبی اعلام کرد نرخ تورم این کشور طی ماه نوامبر افزایش یافت و به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسید.

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ نرخ تورم کره جنوبی طی ماه نوامبر به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسیده است که این مساله بانک مرکزی این کشور را برای افزایش رشد اقتصادی با چالش جدی روبه‌رو کرده است. بر اساس این گزارش نرخ تورم کره در ماه گذشته به بیش از ۲/۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است. این رقم در ماه اکتبر نیز به ۶/۳ درصد رسیده بود. گزارش دیگری نیز نشان می‌دهد میزان صادرات کره جنوبی در این مدت بیش از ۸/۱۳ درصد رشد داشته است. افزایش نرخ تورم بانک مرکزی کره‌جنوبی را بر سر دو‌راهی سختی برای کاهش نرخ بهره بانکی قرار داده است.

بانک مرکزی کره پیش از این قصد داشت به منظور تقویت رشد اقتصادی نرخ بهره بانکی را کاهش دهد. بانک مرکزی چین هفته گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها را کاهش داده است.

کانگ دانگ، کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد آمارهای جدید نشان می‌دهد افزایش تورم همچنان نگرانی مهمی‌ در اقتصاد کره است. بر این اساس صادرات که نیمی‌از اقتصاد کره را تشکیل می‌دهد طی ماه نوامبر به بیش از ۴۷ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در ماه اکتبر به ۸/۴۶ میلیارد دلار رسیده بود. میزان واردات کره نیز در این مدت با ۳/۱۱ درصد رشد به ۴۳ میلیارد دلار رسیده است. کره جنوبی در ماه نوامبر با مازاد تجاری ۹/۳ میلیارد دلاری روبه‌رو شده است.

رشد اقتصادی کره‌جنوبی چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا طی سه ماه سوم امسال به ۷/۰ درصد رسیده است. این رقم در سه ماه دوم امسال به ۹/۰ درصد رسیده بود.