کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان - ۱۲ آذر ۹۰

صندوق بین‌المللی پول نیز بزودی پیش‌بینی قبلی خود را کاهش خواهد داد

شادی آذری

روز پنج‌شنبه گذشته سازمان ملل متحد پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال آینده میلادی -۲۰۱۲ - را به ۶/۲ درصد کاهش داد و هشدار داد که بحران بدهی‌های حوزه یورو بیش از این بر عملکرد اقتصادی جهان خدشه وارد خواهد ساخت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با آنکه صندوق بین‌المللی پول -IMF- اعلام کرد به زودی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را کاهش خواهد داد، سازمان ملل متحد هشدار داد: «اقتصاد جهان بر لبه پرتگاه یک رکود بزرگ دیگر قرار گرفته است.»

پس از رشد ۰/۴ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰، سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۲ به ۶/۲ درصد و در سال ۲۰۱۳ به ۲/۳ درصد برسد. این در شرایطی است که اقتصاددانان سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بودند که رشد اقتصادی جهان در سال آینده میلادی ۶/۳ درصد خواهد بود.در گزارش جدید سازمان ملل متحد با عنوان «وضعیت و چشم‌انداز اقتصادی جهان» آمده است:«البته این پیش‌بینی به میزان سرایت بحران بدهی‌‌های حوزه یورو و ادامه وقفه در ریاضت‌های سخت اقتصادی در کشورهای توسعه یافته بستگی دارد.»

در این گزارش آمده است که سال ۲۰۱۲ سالی سرنوشت‌ساز خواهد بود چون دو احتمال وجود دارد یا احیای کند اقتصاد جهان ادامه خواهد یافت یا جهان در رکودی دیگر گرفتار خواهد شد.پیش‌بینی می‌شود کشورهای در حال توسعه که در راس آن‌ها چین، برزیل و هندوستان قرار دارند، همچنان رشد اقتصادی جهان را به دوش خواهند کشید. بر اساس این گزارش رشد این کشورها در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۴/۵ درصد و در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۸/۵ درصد خواهد بود، اما حتی رشد این کشورها هم نسبت به رقم ۱/۷ درصد در سال ۲۰۱۰ کاهش خواهد یافت. این گزارش که در آن به دولت‌های اروپا و آمریکای شمالی حمله شده اعلام داشته است: « از فصل دوم سال ۲۰۱۱ رشد اقتصادی اغلب کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار، به طور قابل ملاحظه‌ای رو به کندی گذارده است.»

سازمان ملل متحد پیش‌بینی خود از رشد کشورها و مناطق عمده جهان در سال ۲۰۱۲ را اصلاح و آن را کاهش داد. اکنون سازمان ملل متحد برای ایالات متحده رشد اقتصادی ۳/۱ درصدی را در سال ۲۰۱۲ پیش‌بینی می‌کند که این رقم نسبت به پیش‌بینی پیشین ۷/۰ درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی سازمان ملل متحد از رشد اقتصادی ژاپن در سال ۲۰۱۲ رقم ۵/۱ درصد اعلام شده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۳/۱درصد کاهش را نشان می‌دهد. بنا بر این گزارش رشد اقتصادی حوزه یورو متشکل از ۲۷ کشور تنها ۵/۰ درصد خواهد بود که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۸/۰ درصد کمتر است. رشد اقتصادی چین هم ۷/۸ درصد خواهد بود که ۲/۰ درصد از پیش‌بینی قبلی کمتر است. رشد اقتصادی هندوستان ۷/۷ درصد و رشد اقتصادی آفریقای جنوبی ۷/۳ درصد پیش‌بینی شده است که نسبت به گزارش پیشین به ترتیب ۵/۰ درصد و ۱/۱ درصد کاهش یافته‌اند.در آمریکای لاتین رشد اقتصادی برزیل در سال ۲۰۱۲ تنها ۷/۲ درصد پیش‌بینی شده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی ۶/۲ درصد کاهش یافته است.در این گزارش چشم‌انداز آمده است: «کوتاهی سیاستمداران، به ویژه سیاستمداران اروپا و ایالات متحده، در مبارزه با مشکل مشاغل ، پیشگیری از فشار بدهی‌ها و جلوگیری از افزایش آسیب‌پذیری بخش مالی، شدیدترین خطری که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند، به وجود خواهد آورد.»

صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است که به زودی پیش‌بینی خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان را که در ماه اکتبر ارائه کرده است، کاهش خواهد داد. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) نیز در آخرین گزارش خود ضمن کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان اعلام کرده بود که احیای اقتصادی جهان رو به زوال است.