گروه بین‌الملل- درمیان تلاش رهبران اروپا برای مهار بحران بدهی‌های این قاره و حفظ بلوک پول مشترک، دیروز، سه‌شنبه ارزش یورو افزایش یافت و بورس‌های جهان رشد کردند، درنتیجه قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۹۸ دلار افزایش یافت.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه ۱۱ سنت افزایش یافت و به ۳۲/۹۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روزدوشنبه، ارزش قراردادها با ۴۴/۱ دلار افزایش در رقم ۲۱/۹۸ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت ۸۷ سنت رشد کرد و بشکه‌ای ۸۷/۱۰۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

حدود دو هفته است که قیمت نفت نزدیک به ۱۰۰ دلار درنوسان است، زیرا معامله‌گران این مساله را بررسی می‌کنند که آیا بحران بدهی‌های اروپا موجب فروپاشی حوزه یورو خواهد شد یا خیر. رهبران اروپا به شدت تلاش می‌کنند از گسترش بحران جلوگیری کنند و کشورهای ثروتمندتری همچون آلمان خرید وسیع اوراق قرضه کشورهای بدهکاری مثل یونان و ایتالیا را در دست بررسی دارند.

این درشرایطی است که روز دوشنبه خبرها حاکی از آن بود که مردم آمریکا در جمعه سیاه نزدیک به یک میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته خرج کرده‌اند. جمعه سیاه روز پس از عید شکرگزاری است و به طور سنتی آغاز فصل خرید کریسمس به شمار می‌رود. این خبر موجب شد در ابتدای معاملات دوشنبه قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت گاز طبیعی به ۵۳/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید و بنزین ۵۴/۲ دلار در هر گالن معامله شد.