مصر همچنان در التهاب

عکس: AFP

نخست‌وزیر جدید: به من فرصت بدهید نخست وزیر جدید مصر: به من فرصت بدهید

گروه بین‌الملل- کمال جنزوری، نخست‌وزیر مصر، از معترضان خواست که به دولت او برای اداره کشور و گذار به سوی دموکراسی فرصت بدهند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، او که توسط شورای نظامیان حاکم بر مصر تعیین شده‌است، گفت که پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی روز دوشنبه، اعضای کابینه‌اش را معرفی نخواهد کرد.اما ده هزار نفری که در میدان تحریر قاهره تجمع کرده‌اند خواهان به تعویق افتادن این انتخابات هستند.

آنها می‌گویند که انتخابات پارلمانی باید پس از کناره‌گیری فوری شورای نظامیان از قدرت برگزار شود.

از سوی دیگر، دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، خواهان آن شده‌است که به دولت مصر «فورا قدرت واقعی داده شود.»

کاخ‌سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرده‌است که گذار مصر به سوی دموکراسی باید ادامه یابد، انتخابات این کشور هرچه سریع‌تر برگزار و تدابیر لازم برای تامین امنیت و ممانعت از ارعاب مردم فراهم شود.

در این بیانیه آمده است: «مهم‌تر از همه، ما معتقدیم که انتقال کامل قدرت به دولتی غیرنظامی باید به طور عادلانه و فراگیر انجام تا آرمان‌های مشروع مردم مصر هرچه سریع‌تر برآورده شود.»

تجمع روز جمعه، پس از نماز جمعه آغاز شد و ادامه تظاهراتی است که از یک هفته پیش در قاهره شروع شده و به کشته‌شدن بیش از ۴۰ نفر منجر شده‌است.

عذرخواهی دو تن از ژنرال‌های ارتش از بابت برخورد نظامی با اعتراضات اخیر و اعلام پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان نتوانسته‌است مخالفان شورای نظامی را راضی کند.نخست وزیر جدید مصر گفته که از ترکیب فعلی دولت راضی است و هنوز در مورد اینکه چه کسانی را در دولت جدید خود به کار بگیرد تصمیم نگرفته‌است.

او گفت که در این مورد با همه گروه‌ها مشورت خواهد کرد.

گروه‌های مختلف از جمله سلفی‌ها و اخوان‌المسلمین خواهان داشتن سهم در دولت جدید شده‌اند.

تحلیلگران به شکاف سیاسی بین گروه‌های مختلف اشاره کردند و فضای تظاهرات روز جمعه و میدان تحریر را پیچیده توصیف کردند.

گروه‌های سیاسی مختلف، واکنش‌های مختلفی در برابر تظاهرات اخیر داشته‎اند. برای مثال اخوان‌المسلمین اعلام کرده‌‌است که در این تظاهرات شرکت نمی‌کنند، ولی با شعارهای آن موافق است.

احمد محمد الطیب، شیخ الازهر، بالاترین مقام مذهبی اهل سنت جهان هم با ارسال پیامی از تظاهر کنندگان حمایت کرده است.

هم زمان هزاران نفر از هواداران شورای نظامی حاکم در مصر هم در یکی دیگر از میادین شهر قاهره به نام میدان عباسیه تجمع کرده‌اند.

از زمان برکناری حسنی مبارک، رییس جمهوری سابق مصر، یک شورای نظامی زمام اداره امور این کشور را در دست دارد.

برخی از معترضان بر این عقیده‌اند که انتخابات پارلمانی که قرار است روز دوشنبه هفته آینده آغاز شود به دلیل نا آرامی‌های اخیر باید به تاخیر بیفتد در حالی که برخی دیگر، مانند حزب اسلامگرای اخوان المسلمین خواستار برگزاری انتخابات در زمان مقرر هستند.

از درگیری‌های اخیر به عنوان شدید‌ترین خشونت‌ها علیه معترضان از زمان سرنگونی حکومت حسنی مبارک یاد شده است.